NULL Skriv ut sidan - Fjelie

Anbytarforum

Titel: Fjelie
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2009-03-24, 19:14
Hej Majvy!
 
Jag blev så frustrerad över din mystiska Karna Andersdotter och hennes ursprung att jag bestämde mig för att undersöka saken, och jag tror att jag har löst gåtan
 
Karna Andersdotter anges som du säger vara 36 år när sonen Sven föds i Fjelie 1801, och då är hon gift med Per Hallgren. Vid sonens dop är faddrarna ryttaren Borrmans hustru i Fjelie (som bär barnet) samt ryttaren Lundgren i Önnarp (Önnerup), Munter i Fjelie och husmannen Per Mårtensson i Fjelie. Inga ledtrådar till om Karna kanske ursprungligen kom från en annan socken än Fjelie.
 
I husförhörslängden 1813-1816 bor Karna med dottern Pernilla (född 1804 20/11 i Fjelie) i Fattighuset i Fjelie, som du säger född 1766 28/9 i Fjelie. I den husförhörslängd som gäller för endast år 1813 (föregående längd) är Karna boende med maken Per Hallgren (83 år gammal) och dottern Pernilla under Fjelie nr 16, men nu står det att hon är född 1766 28/11!
 
Min vana trogen har jag lärt mig att kvinnan oftast var född i den församling där hon gifte sig, och hon gifter sig 1800 25/5 i Sankt Peters Kloster, hon anges vara piga i Klosterhusen medan Per anges vara ryttare från Fjelie socken.
 
När jag då undersökte födelseboken för Sankt Peters Kloster år 1766 hittade jag faktiskt en Karna Andersdotter, mycket riktigt född den 28 november 1766 (som ju anges vara din Karnas födelsedatum, enligt Fjelie husförhörslängd 1813). Karna döptes 30 november, och hennes föräldrar var Anders Jönsson och dennes hustru Elna i Klostergården (detta är tydligen en del av Klosterhusen, där ju Karna anges vara piga när hon gifter sig), och hon bars vid dopet av hustrun Sissela Per Påls från Flackarp, faddrar var Måns Jönsson från staden (Lund), Simon Jönsson, Ola Persson, Lars Svensson, hustrun Hanna Jonas Håkans och Anna Jöns Nils.
 
Men var verkligen Anders Jönssons dotter Karna, född 1766 i Sankt Peters Kloster, i livet och ogift under slutet av 1790-talet, om hon ska kunna vara identisk med din Karna i Fjelie? Det verkar onekligen så. Jag hade turen att hitta bouppteckningen efter husmannen Anders Jönsson i Klosterhusen (!, inte Klostergården) den 27 november 1798 (Torna häradsrätts arkiv, volym FIIa:34). Han hade enligt bouppteckningen varit gift första gången med Elna Persdotter, och i det äktenskapet fått tre barn: Jöns Andersson, myndig och närvarande, Karna Andersdotter, ogift och boende i Källby samt Ingar Andersdotter, gift med ryttaren Carl Frimodig i Stora Råby. Anders Jönsson gifte sig andra gången med Bengta Åkesdotter och fick med henne fem barn, Åke (19 år), Elna (16 år), Kersti (14 år), Nils (13 år) samt Hanna (10 år).
 
För att vara helt säker på att Karna i Fjelie var identisk med Karna från Sankt Peters Kloster försökte jag leta upp bouppteckningen efter Per Hallgren, och lyckades vid första försöket (Torna häradsrätts arkiv, volym FIIa:55).
År 1819. d. 1. Februari Instelde sig på begäran Klockaren Johan Gerner till boförteckning efter afledne fattigjonen Pehr Hallgren i Fjelie, Som med döden afled den 22 Jannuari, och efter sig lemnade Enkan Carna Anders dotter med twenne barn en Son och en dotter, Nemligen Sonen Swen Pehrsson 18, och dotteren Pehrnilla 14 år gamla. Till warderingsmen hworo kallade Rösthållaren Nils Pehrsson på No 1 Fjelie, och Rösthållaren Swen Jönsson och på barnsens Sida hworo, afskeddade Dragonn Swen Lundgren från Önnarp, och ?? Pehr Jönsson från Klosterhusen, hwilka äro Oförmögna att barnsen medd? emotaga; utan öfwerlemnar dett till Wällofliga Tings Rättens Profning.
Sven Lundgren och Per Jönsson undertecknar bouppteckningen i slutet Sasom Närmaste Slägtingar och Anhörige. I Klosterhusen fanns år 1819 två stycken Per Jönsson, den ene född 1758, den andre 1780, båda i Sankt Peters Kloster, så jag blev inte helt klok på hur de är släkt, men genom detta kan man kanske vara ganska säker på att Karna Andersdotter i Fjelie, är född 1766 28/11 i Sankt Peters Kloster?  
 
Med vänliga hälsningar,
 
Markus