NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-03
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2006-10-01, 23:14
Tack för uppgifterna Anders!
Förstår att det hänt en del sen´ Samzelii dagar . Är nu inte ens säker på att den Elias Palm som nämns av Samzelius är densamme som den aktuelle.
Intresserar mig för den senare, då han bevisligen (se db enl ovan) är son till kh Harald Magn. Palm i Vireda, död där 1688-03-06. När jag nu kontrollerar Smolandi Upsalienses, ser jag att Wilstadius noterat sonen Elias som hejderidare i Östra o Västra Göinge 1709-28.
Har ikväll gått igenom en del av Finja-materialet och funnit en del av barnen. Jag finner Elias Palm nämnd i Finja redan 1703 10/6 som dv hos löjtnanten Gullbrand Caméen. Hustrun nämns 1704 som dv. Det är intressant att deras son född 1705 (död s å) kallas Nils. Nu är jag värdelös på Skåne, men kan konstatera att Family search har en Nils Guse i Gryt sn, som 30/4 1684 får en son Gustav. Jag får kolla detta. 1710 begravs korpralen Jonas Guse i Vedhygget(?), Finja sn och anges 19 år och 6 månader. Bör vara en släkting - möjligen bror till hustrun Magdalena Guse, då familjen bor i Vedhygge sedan 1707 (dv uppgifter, Finja)- tidigare trol i Risberg.
Vänligen,
Olle
PS. Tack Gert Pålsson! Kollade inte vad som kommit in innan jag postade mitt senaste. Nu blir det ytterligare intressant läsning!. DS