NULL Skriv ut sidan - Everlöv

Anbytarforum

Titel: Everlöv
Skrivet av: Bengt Nordahl skrivet 2014-02-13, 18:12
Hej Gert!
Jag vill ge dig följande upplysningar. Mallenas far verkar vara ryttaren Kellström och modern  troligen hustrun Bengta. I mantalslängden för Everlöv i Torna härad upptas 1788 på Hemmestorp 4 bla: Ryttaren Kellström, H, dtr Malena
1791 upptas på samma nummer istället Ryttaren Hemmerström. Enligt vigselnotisen vigdes 7/4 1789 reservkarlen Nr 47 Hemmestorp och pigan Mallena Andersdotter från Trumpetarhuset. Då var Mallenas föräldrar döda enligt Everlöv CI:1 Bild 282. Vad jag kan se begravdes bägge 28/12 1788, efter att ryttare Källströms hustru Bengta avlidit i Trumpetarhuset av lungsot, 54 år. Ryttare Källström verkar ha dött under mystiska omständigheter. Han hittades om aftonen den 20 ett litet stycke från Trumpetarhuset död i ett häftigt yrväder och var 60 år gammal.
 
Jag har ingen anknytning till ryttare Hemmerström, men jag hjälpte för flera år sedan min bortgångna släkting och goda vän Ulla Lethin att renskriva ett fall ur Torna härads urtima ting 1827. Per Hemmerström som uppges ha deltagit i finska kriget 1790 var då 66 år och dömdes för en ovanlig företeelse. Med Ullas tillåtelse använde jag innehållet i tingsprotokollet i en artikel som publicerades 2004. Om du är intresserad sänder jag gärna denna artikel till dig i ett mail.
 
Med vänliga släktforskarhälsningar,
Bengt Nordahl