NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 oktober, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 oktober, 2013
Skrivet av: Anna Martinsson skrivet 2012-12-04, 10:49
Hej
Har en ana som undflytt mig länge. Min andfader Per Andersson f 26/4 1763 i Degeberga var gift två gånger. Första gången med Hanna Åkesdotter, men hon dog 1808. Andra gången med min anmoder Hanna Olsdotter, okänt födelsår och ort, död 6/8 1837. I HFL står hon med sin mans födelsedatum, det finns ingen bou efter henne och hans ger inga ledtrådar. Barnens dopvittne (1810, 1812, 1815, 1820) ger inga uppenbara ledtrådar. Har ej hittat någon vigselnotis heller.
 
Men jag har en teori som inte går att bevisa: 1812 års dopvitten finns en piga från Dämmemölla, Ingar Nilsdotter. Efter att ha tittat på de andra dopvittnena verkar det som att det inte är på Per Anderssons sida, Dämmemölla kommer in. i Slutet av 1700-talet har jag hittat en Ola Torstensson och hans Bou, från dämmemölla. Han efterlämnar änkan Hanna Olsdotter, barnen Jon, Torsten, Håkan, Anna och Hanna. Hannna är född 4/3 1772. I 1812 dopnotis finns också en dräng Håkan Olsson i Böke, som jag inte har hittat men som kan vara Hannas bror f 1776.
 
1810 års dopvittnen är Lasse Michelsson och h ingar. Ingar är född 1755 och dotter till Jöns Lasson och Anna Olsdotter. En Jöns Lasson är satt till att bevaka Hanna Olsdotters intressen, tillsammans med Anders Olsson, Nils Olsson och Anders Håkansson i 1798 års bou (Ola Torstensson).
 
Är det någon annastans man kan titta för att hitta ledtrådar till min svårhittade anmoder?