NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-13
Skrivet av: Anders Ljungberg skrivet 2007-01-20, 21:17
Jag är grön som släktforksare och det mesta har jag från olika släktforskare på Rötter. Jag har försökt lägga ett pussel, som kanske inte håller.
Jag har egentligen utgått från min morfars far, Anders Ljunggren, född i Nöbbelöv, Vä, 30/1 1840 som utomäktenskapligt barn till pigan Hanna Nilsdotter. Hon arbetade då hos en inspektor Isak Ljunggren och eftersom min morfars far fick efternamnet Ljunggren har jag antagit att Isak var far till Anders.
Denne Isak Ljunggren flyttade till Vä 1815 från Ystad. En släktforskare har identifierat Isak Ljunggren som Isak Svensson som flyttat från Degeberga till Ystad.
Isak Svensson ska 1808 ha tagit på sig faderskapet till en Anna Maria Kullberg, utomäktenskapligt barn till Maria Christina Kullberg och född den 17/3 1808 i Hörröd. Det finns ett Hörröd utanför Degeberga men också ett annat längre norrut i Skåne.
Jag har trott att Isak Svensson/Ljunggren gifte sig med Maria Christina Kullberg men det stämmer ju inte med uppgifterna om att han hade en annan trolovad i Ystad och fick barn med henne.
Så mitt pussel kanske inte håller.