NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-12-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-12-04
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2011-12-14, 17:55
Hej Anna!
 
Jag har forskat en del i dessa ibland förvirrande församlingar och har faktiskt en del anor i just Räfstad. Församlingarna Börringe och Lemmeströ var tätt sammanknutna, och deras patronatus, excellensen Joachim Beck-Friis, ansökte 1780 om att få slå samman de båda församlingarna till en gemensam. Denna församling namngavs Gustaf, för att hedra Sveriges dåvarande kung, Gustaf III.
 
Nåväl, Ifvar och Kjerstina gifte sig mycket riktigt i en annan församling än Börringe. Dock inte särskilt långväga, utan i just Börringes annexförsamling Lemmeströ. Vigseln skedde 1727 15/10: Dn: 20 p: Trin: d: 15. Octob: wigdes dr: Ifwar Nilss. och pigan Kirstj Jönsdot: i Biörkesåkra boo i Refsta:. Det står ju att brudparet genast bosatte sig i Räfstad, och någon dotter Elna kan jag inte finna i Lemmeströ. Inte heller i Börringes födelsebok finns hon upptecknad, så antagligen har väl prästen glömt notera henne. Hade det rört sig om antingen Ifvars dotter från ett tidigare äktenskap eller Kjerstinas dotter före äktenskapet hade brudparet nog istället antecknats som änkling respektive kvinnfolk vid vigseln, så äldsta dottern Elnas födelsenotis har nog bara aldrig antecknats i Börringe eller Lemmeströs födelse- och dopbok.
 
När det gäller Kjerstina Jönsdotters ursprung är ju Citzela Nilsdotter och Jöns Persson från Björkesåkra faddrar när Kjerstinas dotter döps 1729 i Börringe, och mycket riktigt. Jöns Persson och hans hustru Karna Persdotter får faktiskt en dotter Kjerstina 1708 3/11 i Björkesåkra, Lemmeströ. I denna dopnotis får man även veta att fadern Jöns Persson kom från Svedala, för lilla Kjerstina bärs av Ingrid Pär Ols (Farmodren) medan en av faddrarna var Farfadren Pär Olufsson i Swedala. Jöns Persson (som ska ha dött 1762 i Lemmeströ) och Karna Persdotter (likaledes död 1760 i Lemmeströ) gifter sig 1705 21/10 i Svedala, wijgedes Jöns Pährss. Pähr Olufz Son här i Byen till Carin Pährs dr: Niles Hanss: Stifdotter Ibidem.
 
Det är tydligen en del släktforskare som forskar på dessa personer, och de verkar ha fått fram samma uppgifter som jag fått fram ovan. De bekräftar även den uppgift du hittade om Ifvar Nilssons ursprung. Om du vill kan jag maila dig kontaktuppgifter till några aktuella forskare, som kanske har fler uppgifter att bistå med?
 
Mvh, Markus