NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2013
Skrivet av: Bengt Olsson skrivet 2013-05-25, 16:29
Hej Kerstin !
 
Eftersom det från början endast fanns en gård i Myrestad har namnkombinationen gjort att jag dragit dessa slutsatser. Per Nilsson, som är belagd på gården 1650, därefter kommer Måns Persson. Måns lämnar Myrestad för Onslunda sn.  
Det finns domstolshandlingar plus längder som bekräftar detta. Måns gifter sig med en änka i Onslunda omk. 1680, så modern till barnen är okänd för mig. En tanke jag har är att hon möjligen hette Ingar eftersom min ana Per döper sin älsta dotter till Ingar och både Nils Månsson och Lusse har döttrar med detta namn.  
 
Måns lämnar gården i Myrestad till Måns Arvidsson som jag då misstänker är svärsonen. Jag har dock inget säkert belägg för detta. Vidare finns det domstolshandling i Albo härads renovationer 1687 om Jöns Larsson i Brösarp och hans svärfader Måns Persson. Här nämns även Nils Månsson.  
Måns son Per lever sitt liv i Onslunda och verkar inte ha haft kontakt med släkten i Brösarp sn vad jag kan se. Här finns givetvis mera att forska i och kring men som jag ser det tycker jag att detta stämmer bra med övriga uppgifter. Man kan ju även titta på hur namnkombinationerna för senare släktled ser ut, om den bundna namngivningen av barnen har följts. Jag har inte följt släkten i Brösarp senare eftersom mina anor finns i Onslunda.
 
Angående svågergifte så var detta inte tillåtet och har garanterat behandlats av domkapitlet i Lund. Även om det inte fanns blodsband emellan de giftaslystna var det ändå känsligt eftersom det gällde släkten. Det finns mycket tidiga handlingar hos domkapitlet. Jag har hittat en del fina handlingar i detta arkiv och dessa ger ibland utförliga information om tidigare släktled så det kan vara väl värt att söka där.
 
Måns Perssons fader var Per Nilsson inte Per Månsson.
 
Jag har inget abonnemang nu och således inte tillgång till Brösarps kb annars skulle jag gått igenom den ytterligare en gång, oftast kan man hitta uppgifter som man tidigare missat. Jag ser nu att jag faktiskt inte letat efter Jöns Larsson och hans hustru Bolla och deras barn. Det får bli ett senare projekt.
 
Bengt
 
(Meddelandet ändrat av Nalleborrby 2013-05-25 17:21)