NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2013
Skrivet av: Bengt Olsson skrivet 2013-05-24, 15:42
Kerstin !
 
Även jag har Myrestad i min forskning. Från början fanns här bara en gård och denna brukades 1650 av Per Nilsson.
 
Per Nilsson i Myrestad nämns i Albo jordrevningsbiakt som stockeman den 9 juli 1650 när Måns Pedersson i Torasteröd och hans arvingar säljer sin gård till Gregers Nilsson och hans hustru Ayda Pedersdotter i Månslunda.
 
Pers son Måns Persson tar över bruket av gården.
Måns Persson i Myrestad nämns som danneman i Albo härads jordrevningsbiakt 31, daterad i Vä den 7 mars 1669.
 
Fyra barn till Måns Persson har jag kunnat säkerställa. Dessa är Per, som är min ana, Nils, Bolla gift med Jöns Larsson i Brösarp samt Lusse som var gift med Måns Arvidsson i Myrestad.
 
Den 9 nov 1671 biakt 81 berättas att; i Myrestad finns tvende Bolige som är Lunde HospitalsGods. Nu finns det alltså två hemman i Myrestad. Tyvärr finns inte jordrevningsprotokollet 1671 bevarat för Albo hd, endast biakterna.
 
I jb 1681 står för Myrestad nr 1 3/8 mtl Måns Persson nu Måns Arvidsson. På nr 2 finns Nils Månsson också ett 3/8 hemman.
 
Som svar på din fråga: Nils Månsson (1647-1727) och Måns Arvidsson (1653-1733) var svågrar. Det är åtminstone vad jag kommit fram till. Nils Månssons hustru vet jag inget om ej heller om Måns Arvidssons föräldrar.
 
Bengt i Borrby
 
(Meddelandet ändrat av Nalleborrby 2013-05-24 16:44)