NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2013
Skrivet av: Kerstin Andersson skrivet 2013-05-22, 23:30
Jag försöker hitta sambandet mellan nämndemannen Nils Nilsson (1670? - 1740)i Myrestad och Måns Arfwedsson (1653? - 1733) i Myrestad.
När Nils Nilssons barn döps förekommer Måns Arfwedsson som fadder vid två tillfällen, hans hustru är gudmor en gång, hans dotter Ingar är gudmor två gånger och hennes make fadder vid sex tillfällen.
Nils Nilsson är fadder en gång då ett barn till Arfwed Månssons (son till Måns Arfwedsson) döps och hans hustru är gudmor en gång.
1701 dör Nils Månssons hustru Margareta Lassesdotter i Myrestad, född 1637 i Maglehem och hon har tidigare varit gift med Arfwed Månsson.
Är det rimligt att tolka detta så att Nils Nilsson och Måns Arfwedsson är halvbröder, söner till Margareta Lassesdotter och Nils Månsson respektive Arfwed Månsson?
Nils Månsson gifter om sig 1703 och 1706 är hans hustru gudmor till Nils Nilssons barn.
(En Måns Nilsson är fadder till Nils Nilssons barn sju gånger och hans hustru gudmor två gånger. En Lars Arfwedsson är också fadder till Nils Nilssons barn tre gånger. Ev skulle de här båda kunna vara syskon?)
Är det någon som känner till de här familjerna eller kan säga om mina slutsatser är tveksamma?
Jag undrar också om någon vet vilka föräldrarna är till Nils Nilssons första hustru Ingar Larsdotter, hon dör 1727, 48 år gammal.
Med vänliga hälsningar
Kerstin