NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2013
Skrivet av: Gunilla T Smith skrivet 2013-05-14, 12:49
Hej Markus och Ulla!
 
Vad spännande. Jag undrar också vilka källor som finns till att Gumme och Per är barn till Ola Persson.
 
Själv har jag noterat Per Olsson i samband med fyra dop, som styrker släktskapet, men jag har inte sett till Gumme i Brösarp. Bodde han i Långaröd eller var han där bara tillfälligt? Vad är det för händelse du nämner Markus?
 
När Jäppas dotter Kirstina döps 1701-10-27, bärs hon af hustru Ingar Esbiörn Anderssons i Norra biörstorp. Faddrar woro Jöran Ernstsson i Lönhult Per Olsson i Norra biörnstorp etc.
 
Jäppa får sonen Anders som döps 1704-03-13. Lite svårläst för mig men han bärs av en Elina eller Elvira som är hustru till Åke Truedsson, faddrar är Jöran Ernstsson i Lönhult, Per Olsson i N. Biörstorp Esbiörn Andersson ibm
 
När Pers egen son Jäppa döps 1713-04-11, är Jäppa Olsson Drake fadder: Döptes Bondens i Norra Biörstorp Pehr Ohls och hust Margretas lilla son Jäppa, bars af hust Bengta Mårtens der i byn faddr. Esbiörn och Jäppa Ohlson i drakamölla.  
 
Pers dotter Bengta döps 1718-04-11 och då bärs hon av (faster) Ingar medan (farbror) Jäppa är fadder. (Här har jag svårt att se förnamnet på en Persson i Myresta.)
Döptes Bondens i Norra Biörstorp Pehr Ohlsons och hans hustrus Margretas lilla dotter Bengta som föddes d 7 hujus bars af Esbiörn Andersons hustru Ingar faddr. Jäppa Ohlson i Drakamöllan xx Pehrson i Myresta Johan Jöranson
 
Så, med stor sannolikhet bör Per vara en i syskonskaran av de sex. Ska bli kul att höra mer om Gumme.
 
Markus, i din tabell här ovan står att Jöran Ernstsson dör 1718, samma år som hustrun, stämmer det? Jag kan inte hitta honom död då men har nog sett honom som fadder långt senare. (Har inte varit så intresserad av honom tidigare men nu är det svårt att låta bli.)
 
Med vänlig hälsning
Gunilla