NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 maj, 2013
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2013-04-14, 22:53
Jag funderade också lite över notisen, men jag gör nog samma tolkning som du, att de övriga handlingarna styrker köpet. Det hade ju varit häftigt om häradsrätten gjorde avskrifter på handlingarna 1600, 1647 och 1669; det finns faktiskt inneliggande handlingar bevarade för Albo häradsrätt så tidigt som 1683, så om avskrifter har gjorts bör de finnas bevarade. Jag bara måste bege mig till landsarkivet i Lund för att kontrollera dessa handlingar vid tillfälle.  
 
Som jag tolkar det ska det finnas sex barn i Ola Perssons äktenskap med Hanna Gummesdotter, men inga barn i de två senare giftena; enligt hans dödsnotis 1717 ska han ju ha varit 3 gånger gift med sin första hustru hanna Gummes doter lefde han i 12 åhr oh hade med henne 6 barn med den andra Mätta Jons dotter i 4 åhr med den 3die hanna Måns doter i 18 år. I regel brukar de ju skriva ut hur många barn som fötts sammanlagt, vilka som avlidit före föräldern och hur många söner och döttrar som levde vid förälderns dödsfall (som i t.ex. Anna Olsdotters dödsnotis 1718). Ska man då tolka hade med henne 6 barn som att det fanns sex barn i livet 1717? Jag har inte undersökt faddrarna så noga, men håller med om att Jeppa Olsson Drake passar väldigt bra in i barnaskaran.
 
Jag misstänker att det kan finnas inneliggande äktenskapshandlingar angående Jöran Ernstssons motstånd till sonens tilltänka äktenskap, men dessa har jag inte heller kontrollerat. Jag funderade på om han kanske var för ung, men han bör ju varit runt 24 år, inte så ungt ändå. Men det kanske står mer om detta bland äktenskapshandlingarna.
 
Mvh, Markus