NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-12-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-12-10
Skrivet av: Nils Ottervik skrivet 2011-02-05, 23:50
Hej,
angående kolumnerna till höger så står det överst. Den första får jag till samma, Landgilla qwarner, som står i huvudet på dokumentet för Albo. Den andra kolumnen redar jag inte ut.
 
Rörande Landgille så se utdraget nedan ur Svensk uppslagsbok ( http://svenskuppslagsbok.se/60876/landgille/ (http://svenskuppslagsbok.se/60876/landgille/) ):
 
Landgille (eg. betalning för brukande av annans jord), i äldre dansk rätt den årliga avgift, som jords brukare hade att erlägga till jordägaren, motsvarighet till svensk avråd (se Fästebonde). L. utgick sedan gammalt, i varje fall från1300-talet, huvudsakl. i vissa naturaprodukter. Då jordeböcker upplades, t.ex.1569 års Landebok* för Lunds stift, infördes i dessa uppgifter om l. På gr. av sammanblandning mellan detta privaträttsliga l. och hemmanens skatter till Kronan erhöll jorde-boksräntan i Kronans jordeböcker för Skåne under 1700-talet oriktigt beteckning l. och har till denna del avskrivits med grundskatterna. Ännu kvarlever l. som beteckning för arrendeavgifter (i regel spannmål efter markegång) från kyrkliga inrättningar tillhörig jord i de skånska provinserna, det s.k. rätta l. Därjämte har sedan 1500-talet förekommit ett oegentligt sådant, vars grund icke var äganderätt till gården, utan en biskopen — vars rätt 1536 tillades danske konungen — el. andra herremän, stundom kloster och präster, tillkommande höghetsrätt, kallad herrlighet, “försvar” cl.dominium, vilken ränterätt kunde överlåtas. Jfr de svenska ränteköpen under1600-talet. Det “icke rätta” l. må enl. k.k. i 1908 inlösas av landgille-givaren. Jfr Landskyld. — Litt.: L. Falkman, “Upplysningar om kronans .. . inkomster af andeligt gods uti Skåne . . .”(1848).K.
 
Jag funderar över varför det gjorts 2 olika förteckningar, dels över Adel(?)-kvarnar och dels över Landgille kvarnar. Är det enbart ur skattehänseende eller ...
Noteras kan att de två högerkolumnerna har annan text (om än kanske inte betydelse) i Gärds härad (sid 131).
 
med nattlig hälsning
Nils