NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-12-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-12-10
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2011-02-05, 21:19
Nils' funderingar fick mig att tänka på min egen farfars morfar, som står som kvarnarrendator eller -ägare under hela den tid han innehade Annelövs kvarn 1897-1918 (den kvarn som f. ö. brändes ner i Edvard Persson-filmen Kalle på Spången). Han nämns aldrig i kyrkoböckerna som mjölnare eller motsvarande, men utifrån vad alla i släkten berättat så sysslade han i princip med mjölnareyrket och tjänade ganska bra med pengar på detta. Man kan ju då fråga sig vem som ägde kvarnen, eftersom han bara arrenderade den. Jag kan även nämna att han bodde på själva kvarntomten, och att familjens boningshus låg i direkt anslutning till kvarnen. Jag har dock ett flertal möllare i andra delar av släkten och dessa kallas just möllare, så kanske var varianten att arrendera eller bebo/äga en kvarn lite ovanligare än att officiellt bedriva verksamhet där (även om Nils ju har ett flertal exempel på motsatsen).
 
Nåväl, tillbaka till Drakamöllan; jag vet att det år 1698 upprättades en omfattande kvarnkommission under Skånska guvernementet, som hade till uppdrag att utreda alla kvarnar i Skåne, med ägare, inkomster osv. Eftersom Drakamöllan hela tiden envisas med att avslöja sina egentliga omständigheter i kyrkoböcker och mantalslängder, kanske det kunde vara en god idé att se om Drakamöllan finns nämnd i kvarnkommissionens handlingar? Jag vet att AD Online har kommissionens protokoll från 1698 inskannade, och där finns utmärkta sockenregister. Om Drakamöllan var en kvarn bör den alltså finnas med där, och dessutom lätt att återfinna.
 
Mvh, Markus