NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-12-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-12-10
Skrivet av: Gunilla T Smith skrivet 2011-02-05, 17:45
Tack Markus,
 
för ditt snabba svar. Det var intressant att Drakamöllan står som hemman så tidigt som 1610. Du säger att det kanske underförstått fanns en mölla där ändå, men borde det inte funnits en mjölnare med i mantalslängden i så fall?
 
Det lär ha funnits en mjölnare Drake, oklart när, som hade en kvarn vid Julebodaån som rinner i området, enligt uppgift på nätet (www.skaneyland). Jag har svårt att tänka mig att gården kunde ha slutledet -mölla, utan att där någon gång funnits en sådan. Drake kanske fanns där före 1610 och sedan lades möllan ner, alternativt brann upp. Det finns flera andra möllor i närheten, jag känner inte till hur gamla de är men någon kan ju ha funnits redan på 1600-talet så att behovet av kvarnar var mättat?
 
I början av 1700-talet omnämns gården såväl som Drakamölla som Drakamöllahuset och Drakahuset, i Brösarp C:1. Jag vet inte hur det ska tolkas - skrev prästen inte -mölla eftersom han visste att där inte fanns någon sådan?  Eller ville han särskilja olika hus på gården? Fast det tror jag inte eftersom samma person kan nämnas som boende i flera av alternativen ovan.
 
Det är ganska otroligt om namnet levt kvar i minst 400 år efter att det sista mjölet maldes...
 
Med vänlig hälsning
Gunilla