NULL Skriv ut sidan - Brösarp

Anbytarforum

Titel: Brösarp
Skrivet av: Kerstin Andersson skrivet 2013-06-30, 12:03
Återkommer till Myrestadsfamiljerna. Jag har i jordeboken från 1663 hittat under Myrestad två hemman, vardera 1/4 mtl, för vilka står Måns Persson och Arfwed Månsson. I jordebok 1684 finns på Myrestad 1 (3/8) Måns Arfwedsson  och Myrestad 2 (3/8) Nils Månsson.
Jag tycker att det ändå verkar troligt att det är denna Arfwed Månsson som Margareta Lassesdotter varit gift med, innan hon gifte sig med Nils Månsson. Då skulle Måns Arfwedsson ändå kunna vara son till denne Arfwed Månsson (och därmed halvbror till Nils Nilsson). Annars är det ett märkligt sammanträffande att Margareta Lassesdotter skulle ha varit gift med en annan Arfwed Månsson, vars son Måns också finns i Myrestad.
Men då återstår frågan om Måns Arfwedssons hustru Lusse. Hur säkert är det att hon är dotter till Måns Persson? Det finns ju inte något biologiskt släktskap mellan Måns Arfwedsson och Måns Perssons barn, men om Lusse är dotter till Måns Persson, skulle ju Måns Arfwedsson ha gift sig med moderns svägerska?
Jöns Larsson med hustru Bolla och sonen Anders finns i Brösarp i katekismilängd 1697. Jag har inte hittat fler barn till dem, en Anders Jönsson finns senare på Brösarp nr 16 med sin familj. Han förekommer ett par gånger som fadder i Måns Arfwedssons släkt och vice versa. Bolla har jag hittat som gudmor senast 1705, dock inte till vare sig sonens eller annan i släkten. Jag har inte hittat någon dödsnotis för henne, Jöns Larsson dör 1719.
Hur ska man tolka det här?
Med vänlig hälsning
Kerstin