NULL Skriv ut sidan - Brösarp

Anbytarforum

Titel: Brösarp
Skrivet av: Kerstin Andersson skrivet 2013-06-01, 22:00
Hej Bengt!  
Jag lutar nog åt att dina uppgifter är rätt. Som du säger är det inte sannolikt att Måns Persson skulle låta gården gå vidare till någon annan än barn. Min gissning om att Nils Nilsson och Måns Arfwedsson är halvbröder är nog att dra för långa slutsatser på osäkra grunder.
Alltså får jag nöja mig med att Måns Arfwedsson är gift med Lusse, svåger till Nils Månsson, men inte son till den Arfwed Månsson som Margareta Lassesdotter varit gift med, utan det råkar bara ett sammanträffande med namnen.
 
Nils Nilsson och hans hustru förekommer också ofta som faddrar till Måns Arfwedssons syster Ingars barn, hon bor också på Myrestad 1, gift där två gånger.  
(Det verkar också finnas någon anknytning till Bosarp, men jag har inte kunnat reda ut hur, kanske kommer Måns Arfwedsson därifrån)
 
Jöns Larsson och Bolla förekommer inte som faddrar till något av de 16 barn där jag hittat födelsenotiser för Nils Nilssons barn i två äktenskap. Måns Arfwedssons och Lusses barn är ju födda innan kyrkoböckernas tid och jag har inte hittat dem omnämnda i bouppteckningar.
Jag har inte letat efter Jöns Larssons och Bollas barn, men ska se om jag hittar något.
 
Jag är i alla fall glad över de uppgifter jag fått från dig, med dessa har jag fått Lusses härkomst och kommit ett steg längre.
Med tack för hjälpen
Kerstin