NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-11
Skrivet av: Birgit Holmqvist skrivet 2007-04-28, 09:56
Hej Anders och Lars-Ola
Nils Sassarsson .m.hustru och Glasmästaren Jost Hansson med hustru finns i mtl 1753-54, konstigt nog inte i Skyrup utan i Pilstorp el. Pålstorp, Matteröd  (ryttartorp, allra sist i Matterödslängden). För Nils Sassarsson står det i kanten antecknat ”m w:g: karl”  (passar det ? )
Endast Sassarssons är kvar där 1755.
 
Daniels gudmor, Hans Ifwarssons hustru Svenborg* från Röinge (nr 6), tydde ju på anknytning till Stoby.  
Jag fann Jost Hansson m. hustru i mtl 1744 -1750 i  Härmohus Röinge, ev. kan de finnas där redan 1742 - det står Jöns Hansson - felskrivning ?.
De flyttar tydligen från Röinge till Matteröd 1750 - 1752
 
*Svenborg Andersdotters bouppt. 1789 (Dahl) talar om att hon bodde på gatehuset nr 6 Röinge, gift 1) m. Per Svensson (4 barn)    
gift 2 ( Ignab.1749 Enkl) Hans Ifwarsson, (4 barn)
(en son i äkt. 1 är gift och torpare i Gammalstorp    (by i närheten?  eller i Blekinge ?) kommer mig att tänka på Gransjan, som ev. var från Gammalstorp.  Var ?  
 
Hans Ifvarsson, vars namn jag plötsligt kände igen och fann i min samling (syster - min ana)
föddes 1720 i Ignaberga, son till Ivar Hansson f. omkr.1690, okänd ort
Ivar har en syster Bengta.Hansdotter f. omkr 1684, gift m. ryttaren i Ignaberga  
Sven (Håkansson) Lundberg, f. omkr 1688. (alla föd.år beräknat på ålder vid död)
Bland faddrar till deras barn finns Nils Hansson  med hustru Hanna, Läreda, Stoby,  
Ejda Hansdotter Läreda och Sven Hansson (utan ort)  
Det verkar ju som om Hans och Bengta kommer från Stoby och att Jost Hansson hör hit.  
Men glasmästarsönerna i Brönnestad födda 1721 och 1723 och den soldat Jost Hansson som är i Småland ?  
Är kanske Jost Hansson i Stoby farbror till Jost Hansson i Småland ?
Heter glasmästaren i Brönnestad i så fall Hans Hansson ?  Eller är det falskt spår ?
 
För att göra det riktigt rörigt: Sven (Håkansson) Lundberg och Anders (Håkansson) Tyberg i Brostorp Brönnestad (vars son hade Josts hustru till gudmor), kan möjligen (moderns namn ! se nedan) vara bröder, söner till ryttaren i Attarp, Ignaberga och ca 1705 - 1710 i Vankiva,  Håkan Ry med hustru Charnilla - Charnillia - Carnel. ( 5 barn födda i Attarp, en son i Vankiva,  Anders ej hittad, Sven född före dopbokens början)
 
Attarps hus 1735 (Ignaberga)
Ryttaren Sven Lundberg, h. Bengta
g. qv. Charnella
 
Attarps hus  1737
Rytt. Anders Tygberg, h. Anna
Rytt. Swen Lundberg och h. Bengta  
modren Cornilia    
 
Kanske kan det finnas något i Katekismi Stoby, men hinner inte leta just nu.
 
Mvh  
Birgit