NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-11
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2007-04-27, 08:10
Lars-Ola, då var det alltså så som jag misstänkte! Märkligt hur man gifte sig inom sin yrkeskrets.
 
Birgit, tack för alla uppgifter här och med mail. Jag ser att Hans Jostsson verkligen har en dotter Kersti, som du funnit i mtl 1777-78. Då är det mycket sannolikt att det är hon som gifter sig med klarinettblåsaren och glasmästaren Mattias Ros 1798. Hon är väl född 1765-75 då familjen tydligen inte bor i Brönnestad.
 
I DDSS hittade jag ett tidigare belägg för Jost Hansson. Sonen Daniel föds i Skyrups hus, Matteröd 1753 29/3. Bland faddrarna finns en Nils Sassersson i Skyrups hus, men vid kontroll i födelseboken misstänker jag att det kan stå Nils Jostasson. Det är i så fall Jost Hanssons äldsta(!?) son, som du sedan hittat som ogift häradsglasmästare 1769-1771. Jag har inte gjort någon ordentlig genomläsning av Matteröd, men tycker mig se Jostes hustru Bengta som fadder 1755 till kvinnspersonen Bereta Sten(?)sdotters barn.
 
Försök att finna födelsenotiser för barnen Nils, Hans, Sissela, Olu och Elsa med resurser som DDSS, Familysearch och Kronobergs-CDn har misslyckats. Inte heller vigseln mellan Jost och Bengta. Kanske föds de i en socken med förkomna kyrkböcker. Stoby? Ger en bredare sökning i mtl kanske resultat? Tyvärr vill jag minnas att det är tunnsått med tidiga mantalslängder i Kristianstads län på SVAR online.
 
Jag kollade KGF-CDn eftersom Jost Hansson anges vara soldat i Småland vid rättegången mot hans bror Christian Hansson Hallberg vid Västra Göinge urtima häradsting 1747 1/4. Tack för utdraget från Sven Dahls forskning. Det är Dahl som gör identifieringen av Christian som glasmästarens son född 1721. Det måste väl framgå av domboken någonstans.
 
Christian Hansson Hallberg bör varit soldat även han, eftersom första rannsakningen med honom sker vid Kalmars regementskrigsrätt 1746 5/11. Han är anklagad för att ha tänt på ryttaren Mårten Mahlbergs hus i Mala, Vankiva, och mordbrand i Kvistalånga, Finja. Han är även anklagad för att med en benämnd Svart ha mördat en krämarpiga mellan Lommarp och Ignaberga. För några år sedan har han begått stöld i Virestad i Sunnerbo härad. Dahl är mest intresserad av branden i Mala, och han följer inte rättsfallet till slut.
 
Eftersom Christian Hansson är glasmästarens son från Brönnestad, är det mycket troligt att hans bror Jost Hansson är samme man som dyker upp 1753 i Matteröd, och dör 1774 i Brönnestad. Det framgår att Josts och Christians far lever 1746, då han och Jost bott några veckor hos Mahlberg i Mala.
 
Namnet Jost eller Just låter mycket tyskt. Det förekommer bland flera av glasblåsarna vid Henrikstorp i Perstorp under tidigt 1700-tal. Helt ovanligt är det inte annars heller. Sven Dahl (och Birgit) nämner en Jost Hansson Smidt med hustru Ingar i Stoby kring 1700. Deras dotter Kerstina Justsdotter dör i Hästveda 1725 som piga [DDSS].  
 
I Blekinge finns 1719 en båtsman Jost Björn i Asarum och i Fridlevstad 1723 en gästgivare Jost Flyberg [funna med Familysearch och kontrollerade med Genline]. Man kan notera att det var just från Fridlevstad som glasmästaren Jacob Sjöman flyttade till Finja och sedan Hästveda någon gång på 1730- eller 40-tal. Han var tidigare båtsman.
 
Christian Hansson finns i Kalmar 1746. Kan möjligen Jost Hanssons i Småland barn på 1730-tal till 1750-tal återfinns i PLF:s databaser? Jag har inte tillgång till dem.