NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-19
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2005-04-16, 15:39
Hej igen! 16 år var ingen ålder att gifta sig vid den här tiden i Göinge. Det finns belägg för under 14 år gamla brudar (finns en diskussion om det på forumet). För att översätta datum på latin, så använder jag Disgens inbyggda kalender. Lär finnas någon kalender att hämta på Rötter, tror jag, men jag vet inte hur den är.
 
Skall först säga att Ljungfors inte funnit några belägg för att vävaren Conrad själv kallat sig Kallenberg eller Callenberg. Det är tydligen sonen Casper som nämns med namnet först.
 
När det gäller ryttaren Måns Kielström/Killström så kanske du ska höra med Skånes Knektregister, vad de har på honom. Ryttarna i Skåne hörde vad jag vet antingen till Norra eller Södra Skånska Kavalleriregementet. Indelningen var inte så geografisk som man kan tro, för Södra regementet fanns även uppåt nordöst, tror jag. Är därför osäker på vilket Måns tillhörde.  
 
Det gällde även ryttare att de inte fick vara infödda skåningar före 1700. Frågan är alltså när Måns Kielström/Killström antogs.  
 
Florens! Intressant att du frågar om det. Jag har t o m öppnat en diskussion (http://forum.genealogi.se/index.php?topic=125133) om det förnamnet här på Anbytarforum. Som du ser kommer jag där tillbaka till en Florens Pettersson Gadd, som gifter sig 1712 i Träne. Det är ju nu uppenbart att han är son till Ursula i hennes äktenskap med Petter Gadd, och därför förekommer som fadder till Ursulas barn i andra äktenskapet. Den kvinna med fadersnamnet Florensdotter, som jag fann i just Brönnestad, är lika sannolikt då en dotter till Florens Pettersson Gadd.