NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-04-19
Skrivet av: Kicki Wahlström skrivet 2005-04-16, 10:59
Hej Anders!
Tusen tack för dina uppgifter. Ser nu att det är nyttigt att titta igenom gammal forskning. Min Skånska del av forskningen(på farfars sida) har legat nere i många många år p.g.a. att jag då inte hade fler ide?r och tyckte som norrlänning att det var besvärligt med material hit upp. Har nu Genline och allt är lättare. Har sedan i sommras börjat röra i dessa anor igen och har upptäckt att det blivit fel på fler ställen. Jag var lite slarvig på den tiden som nybörjare när jag gjorde detta.
När jag angående detta tittar tillbaka kan jag faktiskt nu inte komma på vart jag sett Ursulas efternamn, inga källor införda. När det gäller Måns Kihlström får jag skylla på att det i dottern Elisabeths födelsenotis 1714 står Killström som jag på den tiden måste ha feltolkat.
Tittade nu som hastigast igenom födelsenotiserna på de barn jag har och när äldsta sonen Petter föddes 1710 står att Christina bar (troligen då den Christina du nämnde ovan) Manfaddrar var Casper Conradsson och Florens. Där nämns även skomakarens hustru.
Har sett denna Florens förut i senare födselnotiser till deras yngre barn. Har du något förslag på vem det kan vara? Annars verkar faddrarna uteslutande komma från hennes släkt och då slog det mig att jag för ett tag sedan läste att det före ett visst årtal i slutet av 1600 inte fick tas soldater från Skåne, utan de togs norrifrån (Ur Svenska knektar av Lars Eriksson) Gäller detta Ryttare också? I så fall kanske inte Måns ska sökas i Skåne överhuvudtaget  
En kort fråga till: Vilket kompani kan man tillhöra om man var Ryttare i Brönnestad på denna tid?
 
Tack MVH Kicki