NULL Skriv ut sidan - Brönnestad

Anbytarforum

Titel: Brönnestad
Skrivet av: Troed Sångberg skrivet 2013-12-02, 17:35
(Meddelandet ovan är för gammalt för att ändras med en till uppdatering)
 
Via information om dop anser jag nu att jag har slagit fast att Jeppa Truedsson är son till Troed Erlandsson, och att antingen är datumet för hans födsel fel i kyrkoboken eller så mindes han själv fel när han uppgav födseldatum senare i livet.
 
Jeppes äldsta dotter Karna bärs till dopet av Wollemar Nilssons hustru Margareta Troedsdotter. Troed Erlandsson har en dotter Margareta som gifter sig med en Wollemar Nilsson. Dvs, med tanke på all annan information enligt ovan blir det orimligt att tro att Jeppe och Margareta inte skulle vara syskon och därmed är Jeppe Troeds son.
 
Troed Erlandsson i sin tur finns det inte så mycket information om - jag hittar inget om när han föds eller går bort - men han får iaf två barn med Ingar Mickelsdotter i Gulastorp (Ignaberga) innan hon går bort och han flyttar till Ebbjörnarp (Brönnestad) och gifter om sig 1764 med Karna Olasdotter. Där får han sedan ytterligare några barn, bl.a Jeppa ovan.
 
Hoppas detta hjälper andra som forskar på samma släkt som jag och som oxo fastnade på Jeppes dubbla födseldatum  
 
Mvh,
Troed