NULL Skriv ut sidan - Borrie

Anbytarforum

Titel: Borrie
Skrivet av: Christina Karlsson skrivet 2015-09-30, 12:30
Hej
 
Önskar läshjälp samt tips om var jag kan söka vidare.
 
Har tidigare fått god hjälp ang Anders Olsson Borrs hustrur, och nu är det Anders Olsson Borr själv som jag söker. Det råder i olika längder delade meningar om han är född i Högestad eller i Ystad. I Högestad finns en födelsenotis för en Anders 1798-04-16 med mor Kerstena Tufvesdotter. Fb Högestad (M) CI:1 (1758-1861), Bild 37.  
 
I Hfl Högestad AI:1 (1813-1819) Bild 16 återfinns en dräng, Anders född 16/4 1798, dvs överensstämmer med den födelsenotis  
som finns om en Anders med mor Kerstenana Tufvesdotter. Som födelseort tycks det stå Ystad  
men överskrivet med Högestad? Det framgår också att han kom till Högestad från Ystad  
1810. Någon inflyttningslängd från 1810 finns inte för Högestad. Däremot finns tre Anders Olsson  
utflyttade från Ystads Sankta Maria, men ingen av dem har flyttat till Högestad.  För Ystad St Petri saknas flyttlängd från 1810.  
Hittar ingen födelsenotis för en Anders Olsson i Ystad med uppgivet födelsedatum.
 
Kopplingen mellan drängen Anders och soldaten Anders Olsson Borr har gjorts av annan forskare där uppgifterna ligger i Disbyt, men jag vet inte något närmare om hur denne forskare kommit fram till att det är samma Anders. I brist på andra uppgifter har jag valt att fortsätta nysta där.
 
I Hfl för Stora Herrestad (Borrie) AI:5 för 1817-1822 anges dock Ystad som födelseort för  
Anders Olsson Borr och då ökar osäkerheten kring om det är samma person.
 
Via Centrala Soldatregistret har jag begärt utdrag för Anders Olsson Borr, men tjänsten/mailadressen verkar inte fungera tyvärr. I GMR finns endast uppgiften skåning.  
 
Hur/var kan jag söka vidare för att försöka fastställa om min Anders Olsson Borr är den Anders som fötts i Högestad?
 
OM Anders Olsson Borr är samma Anders som jag hittat i födelsenotisen så finns en notering i domboken om modern. Pigan Kerstena Tufvesdotter i Högestad tuktad för första ???? begånget lägesmål? till den ??????????????? Dessvärre klarar jag inte av att läsa hela så tacksam för läshjälp. Hon heter Kerstena Tufvesdotter och är ärende nr 7 i saköreslängden.
Herrestads häradsrätt AIa:37 (1798-1798) Bild 1610 (AID: v157894.b1610, NAD: SE/LLA/10026)
 
Ref kommer från Arkiv digital.
 
Mvh
Christina