NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-23

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-23
Skrivet av: Kicki Wahlström skrivet 2006-07-08, 11:11
Hej!
 
Kan någon snäll person hjälpa mig, jag har troligtvis kommit helt fel på en av mina anor i Blentarp.
Det gäller Hans Persson och hans hustru Hanna Persdotter bosatta i Lihult. Deras dotter Dorota Hansdotter f.1776 är min ana. De vigde sig i Sövde 1757-07-24. Då står hemmansåbon Hans Persson i Lihult och Hanna Persdotter i Sutaretorpet.  
När jag gjorde detta var jag nybörjare och litade på andra forskare, när jag nu börjar kontrollera verkar det vara fel.
Hans och Hannas äldsta son Jöns föds 1758 i Lihult. De får sammanlagt 10 barn, alla födda i Lihult.
 
 Problemet är att jag blir alldeles snurrig på alla Per, Perssons och Persdöttrar. Jag har Hans född i Sövde och som hans far Pär Pärsson i Tagmåsa, död 1771.Hanna har jag som född i Blentarp. En koll i kommunionboken och i dödboken ger olika födelseår. Enligt kommunionboken 1784 ska hon vara 46 år och alltså född cirka 1738. Enlligt dödboken är hon vid sin död 1810 79 år. Det skulle alltså innebära 1731, vilket jag då gick efter.  
 
Blir nu tveksam eftersom jag hittat igen vigseln i Sövde där Hanna verkar vara bosatt. Hans finns ju redan då på Lihult. Hur hamnade han där om hans far bodde i Sövde?
Fadder kontroll till deras barn gör mig ännu virrigare, där figurerar folk från Skårby, Sövdestad.  
 
I mantalslängden 1749 finns en Hans Persson med son Nils och dotter Elna bosatt, noterat ogift efter Hans. 1759 finns Hans Persson med hustru och piga Mätta. Har det funnits 2 Hans Persson efter varandra på Lihult?  
Kanske ska säga att jag har Hans född 1732, vilket stämmer med kommunionboken 1784 då han var 52 år. Alltså kan det ju inte vara den Hans som finns på Lihult 1749 eller så har jag fel.
 
Kan någon ge mig en ledtråd om Hans är född i Blentarp eller Sövde och hustru Hanna är hon född i Blentarp eller i Sövde på Sutaretorpet.
 
MVH  Kicki