NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-16
Skrivet av: Peter Larsson skrivet 2004-11-05, 14:40
Hejsan igen!
 
Här börjar nu råda genealogimentalt kaos, åtminstone för undertecknad...allt verkar hänga samman med vartannat på nå't vis. Men jag noterar ditt senaste inlägg Birte, med största intresse. Utan att betvivla uppgiftens riktighet undrar jag hur Du kommit fram till att min ana Anders Mårtensson skulle komma från Stora Köpinge.
 
Värt att framhålla i sammanhanget är att Anders Mårtenssons hustru hette Bendte (Bengta) Gabrielsdotter och hon dog 1729. Jag är ganska övertygad om att hon är dotter till Gabriel Nilsson i Örsjö (nämndeman!!!!). Då detta släktled påtagligen engagerade mig och icke obekante Gert Persson i Farsta redan på 1970-talet har jag i Bengtas levnadsbeskrivning lagt in följande resonemang:
 
Bendte Gabrielsdotters förste make var vid tiden för deras gifte redan åbo på Kadesjö nummer 1. Denne Bendt Mogensen dog vid påsktiden 1671, enligt 1671 års jordrevningsprotokoll.  
Fam. förekommer i Helmer Frennings släktutredning i nr. 1 och 2 i 1972 års Släkt & Hävd.  
Denna Bengta Gabrielsdotter kan möjligen/troligen - med tanke på hennes ovanliga efternamn - vara dotter till bonden Gabriel Nilsson i Örsjö. Att observera är det faktum att det i början av 1700-talet fanns många med namnet Gabriel i Snårestad varav den Gabriel Mayberg som senare flyttade till Sjörup var en. I 1683 års katekismilängd nämns såsom dräng hos Anders Mårtensson och Bengta i Kadesjö en Tue Gabrielsson, säkerligen en broder till henne. I Örsjö katekismilängd av år 1695 finns en Tue Gabrielsson som åbo i Örsjö, hustrun hette Johanna.  
Denne Tue var med visshet son till nämnde Gabriel Nilsson och står i Örsjö katekismilängd  
1687 som dräng hos brodern Lars Gabrielsson i Örsjö, något som i och för sig inte omöjliggör  
att han 1683 kunde vara dräng hos Anders Mårtensson i Kadesjö. Troligen är det en och  
samme person.
 
Stämmer detta så är Bengta syster till välkände Nils Gabrielsson i Snårestad (nämndeman!!)
 
Men som sagt Birte, vad styrker uppgiften att Anders Mårtensson kom ifrån St.Köpinge för det var mycket intressant.
 
Hilsen
Peter