NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-16
Skrivet av: Birte Boström skrivet 2004-11-04, 20:00
Hejsan Leif och Magnus.
Först en rättelse. Det var Salomon Nilssons dotter Elna som var gift med Mårten Jönsson i Herrestad. Någon dotter Anna har Salomon inte.
 
Elna är visserligen ett vanligt namn, men intressant är ju att vi under Katslösa prövat om Elna Andersdotter skulle kunna vara dotter till Anders Mårtensson i Kadesjö.  
Elna Andersdotters( g.m. nämndeman Truls Andersson i Örsjö) söner Anders Trulsson i Örsjö och Nils Trulsson i Solberga var nästkusiner till Jöns Jönsson i Folkestorp.  
Ola Persson i Rynge var en annan nästkusin till Jöns Jönsson i Folkestorp och Olas morfar var Anders Mårtensson i Kadesjö.
Anders Mårtensson i Kadesjö kom från St. Köpinge nr.28 och jag har faktiskt haft en misstanke om att han haft en syster Elna som ev. kunde vara identisk med Anders Månsson Gagges hustru Elna på nr.28 st. Köpinge, men jag har hittills inga belägg alls för att så kan vara fallet.
 
Nils Jöransson på nr.19 St. Herrestad kan inte vara fader till bröderna Nilssons. Det är snarare så att Lars Nilsson gift sig med änkan Marna Matsdotter och därmed till gården.
Enligt St. Herrestad kyrkobok år 1757 d.9 mars dog Sal. Lars Nils änka hustru Marna Matsdotter 85 år 4 månader och 6 dagar gammal. Var barnfödd i Köpinge och varit 2ne gånger gift.
 
Om Salomon Nilssons hustru Hanna Larsdotter vet jag inget och man kan tycka det är lite märkligt att hon skulle komma ifrån Hyby, men vem vet?
Granne med Hyby socken är Lyngby socken där kanske Dorothe Jöransdotter kom ifrån. Jag har funnit nya uppgifter om detta, men tar det under Bromma.  
 
Vänliga hälsningar
Birte