NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-12-16
Skrivet av: Magnus Påhlsson skrivet 2004-11-04, 15:22
Hej Leif
 
Jag tror inte alls på familysearch uppgifter om Hanna Larsdotters föräldrar! I katekismilängden 1701 Härestads härad Bromma socken så återfinns det följande intressanta familj:
 
Lars Olls, son Bengt
dotter Elina
dotter Bengtha
 
Enligt dödboken i Borrie så bör Hanna varit född omkring 1692, men hon saknas i födelseboken Bromma som börjar redan 1690! Om Hanna varit född 1692, skulle hon då varit med i katekismilängden 1701 eller ej? Kan man koppla ihop henne med någon från Bromma via faddrarna till hennes barn i Borrie?
Det som gör Lars Olsson extra intressant som ev. fader till Hanna är att det i Katekesmilängden 1718 Borrie återfinns följande familj:
 
Salomon Nilsson
hustru Hanna
gåsse Nils
pigan Ingar
Inhyses Lars Ohlsson
hustru
 
Och detta inhysepar finns inte med där i Katekesmilängden 1716! Tyvärr så går det inte att se om paret har försvunnit från Bromma vid samma tillfälle eftersom prästerna skrev helt annorlunda.
 
Håkan Sörensson dör INTE 1715! Hans död har jag inte kunnat finna men han finns med i Katekismilängderna tillsammans med hans hustru 1716 och 1718. 1734 står Håkan Sörens ensam som inhyse hos deras son Oluf Håkansson.  
 
Chirstina Tuesdotter dör dock mycket riktigt den 25 december 1733, 74 år och 20 veckor gammal.
 
Det finns en möjlighet att paren här ovan (Jöns Nilsson ohh samt Salomon Nilsson ohh) som har luckor i sitt barnaföddande, fick ett eller flera dödfödda barn. Jag har letat i Bjäresjö utan resultat, men har inte tillgång till Borrie. Så där får någon annan ta vid. Det är dock inte säkert att alla barnen är införda i respektive dopboken.
 
Med vänliga hälsningar
Magnus
 
PS. En sammanställing på Lars Nilsson med familj i Stora Herrestad nr 19 vore önskvärt! Men skriv in den under Stora Herrestad så att ingen klagar på oss igen!!!