NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2009-01-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2009-01-27
Skrivet av: Markus Gunshaga skrivet 2008-10-18, 13:32
Hej!
 
Jag söker efter en Elna Nilsdotter (data okända, men hon bör rimligtvis vara född någon gång i mitten eller början av 1740-talet). Hon anges vara änka i Bara när han gifter sig där 1771 8/11 med drängen Nils Claesson från Hyby - efter vigseln hamnar paret först på Markie i Anderslöv där maken blir skogvaktare, från 1777 bor de på Hehn i Svedala och sedan på Brännemölla i samma socken, innan de hamnar i Ugglarp i Anderslöv frn 1789.  
 
Hur jag än letar hittar jag ingen änka Elna i Bara by och Bara socken i mantalslängderna runt 1770-1771, jag hittar ingen passande död make där heller, eller några passande barn. Dock finner man i tl 1786, då familjen bodde på Lilla Förbättringen Nr 4 i Svedala, Nils Clausson h: Son Nils 19 år 4 yngl:. Detta får man väl tolka som att den 19-årige sonen Nils var en son till Elna i det tidigare äktenskapet? Han är i så fall född ca 1766-1768. Han saknas därefter hos familjen i mtl. 1787-1788, men i mtl 1789 (när Nils Claesson, hustrun och de fyra omyndiga barnen lämnat gathuset på Lilla Förbättringen Nr 4), återfinns istället Nils Andersson ogift där. Kan detta vara sonen Nils, som har övertagit huset efter styvfadern och modern, då de flyttat till Ugglarp i Anderslöv?
 
Hela vigselnotisen 1771 mellan Nils Claesson och Elna Nilsdotter lyder 8 Nowember wigdes tjenstedr: Nils Claësson från Hyby wid inhyses Enkan Elna Nils doter uti Bara. af wittringen hos Siufwen i Rÿd. Vad innebär det sista stycket? Det enda passande Ryd jag kan hitta ligger i Skabersjö socken - kan det vara där Elna bodde innan hon blev änka?
 
Mvh/Markus