NULL Skriv ut sidan - Ausås

Anbytarforum

Titel: Ausås
Skrivet av: Anna Andersson skrivet 2014-11-11, 23:17
Annmargrete!
Tack för dessa intressanta upplysningar, även om de är förvirrande.
Alla födelsedata stämmer, efternamn och vissa förnamn. Men sen .....
De uppgifter jag har är dels från gravar.se för Ausås församling, dels anteckning på en
lista för inbjudan till min morfars begravning, samt en dödsannons för Augusta Bogren, Klaras mor.
 
gravar.se skriver fadern som Hjalmar Ludvig Elmer Johnsson, hustrun som Klara Johnsson f Bogren och sonen som Carl. Klara skriver sig själv som Klara med K i moderns dödsannons. Carl stavas med C. På inbjudningslistan till min morfars begravning 1950 står: Herr Elmer Johnsson med fru, och så deras adress.
 
Elmer dog 1958-08-24, Klara 1962-11-08 och Carl 1958-07-11.
I alla sammanhang anges deras adress till Solhäll, Ausås, Spannarp. Solhälls gård finns fortfarande.
 
Nu börjar jag ju undra om min mormor, som var i USA som ung, och hennes syster som stannade där, kanske kände fam. Johnsson från sin tid i USA? Kanske är det en tillfällighet att de hette Johnsson, precis som min mormors svåger? Mormors svåger hette Gustav Johnsson, f 1865-04-09, d 1912-12-06.  
Men något samband finns det ju med Höganäs, där min mormor och hennes syskon växte upp, eftersom fam. Johnsson vistades i Höganäs när första barnet föddes. Och de bjuds in till min morfars begravning.
 
Jag har av hälsoskäl inte kommit så långt än att jag skaffat mig tillgång till div digitaliserade arkiv, så jag kan ännu inte leta själv mer än i de på nätet tillgängliga. Så kan du hitta mer så är jag mycket tacksam.
 
Tillägg:
Jag forskade lite till och hittade följande
Klara (Alma Clara)är född u.ä. i Tåssjö socken av pigan Augusta Kristiansdotter, f 1860-07-16.
Augusta gifter sig 1891-12-30 med änklingen Anders Bogren, f 1852-07-12, i Höganäs. De får en dotter Ida 1894-12-20.
Om Elmer har jag inte hittat något mer.
 
Med vänlig hälsning Anna Andersson
 
(Meddelandet ändrat av Gronlund 2014-11-12 14:45)