NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-06-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-06-22
Skrivet av: Bengt Nordahl skrivet 2003-11-29, 12:03
Hej!
PBK och sonen Lars är mina anor, men jag vet inte om jag har ytterligare av vikt att tillföra diskussionen. Odhnoff uppger att 1677 red ryttaren Pehr Bengtsson Korp för bl a Gammal i Mörkhult i Vittsjö sn. Han var säkert inte skåning. Senast 1698 flyttade han från Kolema till Ask och i 1699 års katekismilängd upptas han med hustru Chela med sönerna Mons, Niels och Lars vilka alla tre läser i bok och skriver, samt dottern Bengta som läser i bok. Jag upptar Bengta med okänt födelseår före Lars som föddes 1683 i Kolema, och kanske är hon den omnämnde Toste Perssons moder.
 
Jag har läst vad som står i Onsjö domböcker. Lars Persson var instämd vid ST 1745 (1/6) för att ha uppträtt drucken vid vinterns husförhör. Han kunde inte infinna sig eftersom han rest till Karlshamn med anledning av arvsskifte efter en avl broder, varför målet uppsköts. Vid hösttinget 3/10 uppviste Lars en skrivelse, som berättade att Lars Persson Korp är broder till borgaren Olof Pärson i Carlshamn, som nu tillika med dess hustru var med döden avgången, och således efter honom rätter arftagare emedan Olofs son Arendt äfwen utom Bröstarfwingar med döden afgådt.
 
Mina funderingar om Toste Persson: I Gillastig fanns 1744 en Tåste Person med hustru Hanna i ett gatehus, ihs från 1748 med dotter Bengta (namn efter farmor??). Sockenskräddaren Per Tostesson f 7/9 1739 i Konga var en son. Tostes far kan ha hetat Per Tostesson. Det fanns bl a en med det namnet på Ask nr 1 åtminstone 1723-1730 (f ca 1684). Han hade en syster Signe f ca 1681. Per Tostessons och Per Perssons hemman Ask 1 blev helt förstört av en vådeld 1723. Hustrun hette Apeluna Larsdotter och var från Lierna i Riseberga sn (Odhnoff). Han hade en dotter Bengta (namn efter avliden första hustru???). 1728 instämde han en dräng för misshandel av kärandens unge son Torsten. Vore kul om frågetecknen kunde borttagas.
Mvh Bengt Nordahl