NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-12-05
Skrivet av: Henning Aaberg-Jørgensen skrivet 2000-08-10, 00:43
Hej igen, Margareta!
Jeg forstår, at vi har misforstået hinanden på eet punkt:  Når du skriver, at der lystes for Nils Åberg og Johanna Algren den 1.sept 1836, går jeg ud fra, at det er 2.ægteskab for den ene af dem.  Derefter får de to så Nils 1838 og Gustaf 1842.  Men du har nok skrevet forkert:  lysningen må være sket 1830, ikke 1836.  Så passer pengene!
Og så har de alle de nævnte børn i rækkefølgen:  Johan Petter 1830, Ola 1833, Sofia 1835, Nils 1838 og Gustaf 1842. Men den af dig først nævnte: Emilia Elisabet, f 1825, 23. maj i Grönby, kan jeg ikke få plads til.  Hvor hører hun hjemme?  Er hun datter af Nils Andersson Åbergs ældre bror, som også hed Nils, men ikke Åberg (da Åberg sikkert er et soldaternavn, og han var jo husar)?  Hvem boede mon i Grönby?
FamilySearch, som du sikkert kender, har  kun to børn af Nils og Johanna:  Johan Petter og Ola, men det skyldes nok, at ikke andre børn hidtil er blevet tastet ind af de såkaldte submitters? Emilia Elisabet kan jeg ikke kalde frem, ej heller min ane Nils Nilsson, der også som voksen kaldes Åberg.  Johan Petter og Nils flytter begge til Danmark, hvilket talrige skåninger gjorde i slutningen af 1800-tallet, da levevilkårene i  Skåne da var ret dårlige i sammenligning med de danske.
Din ane Jöns eer måske en Jöns Christensson, f omk 1735, af Anderslöv, gift med Karna Jönsdotter i Anderslöv k. 24.12.1760?
Se iøvrigt på inventerede gravstene under Rötter, der er en hel del fra Anderslöv. Måske også dine aner?  
Venlig hilsen.
Henning