NULL Skriv ut sidan - Lerbäck socken: Per Karlsson, född i februari 1849

Anbytarforum

Titel: Lerbäck socken: Per Karlsson, född i februari 1849
Skrivet av: Elin Ericson skrivet 2000-01-21, 17:45
Hej Helen, jo det stämmer att vi är kusiner, din mamma och jag. Min mor är yngsta (halv)syster till Anna-Lisa.
Vad Pers mor beträffar, Anna Sophia Carlsdotter, vet jag inte hur pass mycket tid och ork hon hade att tänka på skuld och skam...efter vad jag hört blev hon helt sonika utkastad från sitt föräldrahem, när hon befanns vänta barn ogift. (Det är bl a därför jag tycker hennes ålder, 29 år, är förvånande). Så hon hade nog fullt upp med att tänka på försörjningen, skulle man kunna tro. OM fästmannen dessutom dog, medan hon väntade barn, verkar ju hennes föräldrars beteende nästan otroligt grymt.
I alla fall lär hon ha blivit ganska bitter med åren (efter vad Elin Emilia berättat) och låg på äldre dgr förlamad på övervåningen (vinden) i torpet Kolkärret, Getabo, där hon sköttes om av Pers fru Kristina Charlotta. Enl vad min mormor berättat skulle hon dessförinnan ibland ha tagit med sig sina barnbarn (Elin Emilia m fl)upp på någon höjd, varifrån man kunde se hennes barndomshem. Det sägs att hon aldrig fick komma dit igen. Den gården bör alltså ligga på gångavstånd från Kolkärret.  
Men skuld och skam fanns det nog andra som intresserade sig för... När en äldre syster till Elin Emilia, Tekla som ogift, födde en son, Torsten, i Kolkärret (hon gifte sig senare med barnafadern och fick en dotter) och den arme Per kom till prästen i Lerbäck för att anmäla dottersonens ankomst till den här världen, fick Per höra: Ja, det undrar jag inte på med en sådan farmor! Så det var ju roligt för Per att få höra sin mor omnämnas så kanske kring 40 år efter fadäsen 1848-49.
OM vallonen INTE dog 1848, kan han ju ha flyttat någon annanstans inom Sverige och då bör han ju i alla fall finnas i någon dödbok, eller så kan han ha återvänt till Belgien kanske efter att bara ha tillbringat sommaren 1848 i Sverige, men då undrar jag om det inte är kört att försöka hitta honom.  
Finns det ingen som kan finna ut, om det dött någon lämplig person med vallonnamn i Lerbäck sommaren/hösten 1848?
Hälsningar EE.