NULL Skriv ut sidan - Lerbäck socken: Per Karlsson, född i februari 1849

Anbytarforum

Titel: Lerbäck socken: Per Karlsson, född i februari 1849
Skrivet av: Elin Ericson skrivet 2000-01-20, 09:53
Hej!
Helen: Vi är tydligen släkt, min mormor hette Elin Emilia Persdotter, gift Dahlgren. Såvitt jag förstår var en syster till henne din mormors mor? De var ju 8 systrar och 3 bröder. En bror dog i 22 årsåldern och en som spädbarn, den tredje, Paul, är pappa till den kvinna som nu bor i Kolkärret, Getabo. Per var mycket riktigt smed.Intressant också med ytterligare namnförslag på vallonen. Dina förslag är ju inte så långt ifrån min äldsta mosters, född 1907, Witt, som nämnts tidigare. Jag envisas med att tro att Pers far verkligen var vallon, invandrad själv från Belgien, bl a för att han allmänt i trakten lär ha kallats fransosen (han kanske var i trakten så kort tid att han aldrig lärde sig svenska).  
Anders L m fl:
Lite lätt har jag börjat undra om Pers far verkligen dog 1848 (genom drunkningsolycka i gruva), tänk om han bara gav sig av från trakten?  
Att Pers mor skulle varit 29 år när Per föddes tycker jag också är märkligt, har alltid hört att hon skulle ha varit betydligt yngre...  
En annan sak är hur pass säkra uppgifterna är i kyrkböckerna i Lerbäck. Efter vad jag hört skall det ha varit en brand i slutet av 1800-talet och min mormor hävdade hela livet att hon var född den 18 maj, men i nästan alla offentliga handlingar står 19 maj och någon gång också 17 maj. Om det blev fel i rekonstruktionen efter branden på dem som var barn då, kan det inte också ha blivit fel längre bak i tiden, när böckerna skulle rekonstrueras?
Vore intressant om någon har fler namnförslag el hittat ngt vallonnamn i Sveriges dödbok 1848 från Lerbäck, om det går. Också intressant ang gruvolyckor sommar/höst 1848 (öppet vatten, han bör i så fall ha drunknat). Eftersom Per föddes i februari 1849, gäller det ju enbart gruvolyckor fr o m sommaren 1848.
Vill gärna få fler synpunkter på detta.