NULL Skriv ut sidan - John Levin Johansson

Anbytarforum

Titel: John Levin Johansson
Skrivet av: Lennart Johansson skrivet 2007-09-02, 20:41
Hej Lena,
 
John Levin Johansson som föddes i Skyberga, Hardemo, 1894-06-17 var vad jag vet aldrig gift och jag har inte hört att han skulle ha några barn. Han dog 1976-08-10 ogift enligt Sveriges dödbok. Han var yngsta barnet till hemmansägaren och skomakaren Erik Johan Johansson f. 1854-06-15 i Örebro och hans hustru Ida Kristina Olsdotter f. 1854-02-09 på Skyberga Östergården 1:4 i Hardemo. Johan Levin övertog tillsammans med sin älsta syster, Elsa Viktoria Johansson f. 1882-09-21 i Kräcklinge, gården någon gång på 1920-talet. I mina noteringar från folkräkningen 1930 står sykonen John Levin och Elsa Viktoria som hemmansägare på gården, de övriga tre syskonen har flyttat ut. Änkan Ida Kristina Johansson f. Olsdotter bor kvar. Det fanns även en fosterson Karl Folke Valdemar Broman född 1917 i Hardemo (död 2005) på gården.
 
Gården Skyberga Östergården 1:4 finns med i både bokverket Svenska Gods och Gårdar som kom ut c:a 1940 och i Sveriges Bebyggelse som kom ut på 1950-talet. På båda ställena uppges syskonen John Levin och Elsa Viktoria som ägare. Det står inget om någon hustru eller barn till John Levin.
 
Har du ingen uppgift om var i geografin din John Levi Johansson skulle finnas? Slår man i folkräkning 1970 och på dödskivan finns det 6-7 personer med det namnet, bortåt 30 om man provar med Johan Levin. Den här född i Skyberga tycks vara den enda i Närke i alla fall.
 
Mvh Lennart Johansson