NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2015-01-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2015-01-19
Skrivet av: Monica Fogelqvist skrivet 2011-02-01, 21:30
Hej Anna-Lisa!
Jag fiskar efter en Eriks-familj där de flesta var hammarsmeder. Namnet Brun förekommer ibland som tillnamn. De jag försöker hitta nu, är en Erik Eriksson g.m. Susanna Andersdotter, födda antagligen någon gång på 1630-talet, och Eriks son Erik Eriksson g.m. Annika Larsdotter, födda någonstans på 1660-talet. Jag börjar nysta tråden baklänges från Kortfors och Stensviken i Bjurtjärn i slutet av 1600-talet, och jag kan tänka mej att Erik Hansson, Erik d.ä. far (även han hammarsmed), ursprungligen kom från de trakterna. Men som vi vet, så satt ju inte hammarsmeder fast på något sätt, utan de var ett högst rörligt släkte, och jag tror att Erik Eriksson d.ä. gjorde ett kort mellanspel i Svartå bruk innan han hamnade i Kortforsen 1672 ungefär. Men som det ser ut så är det till att läsa bergstingsrätten för detta område, och jag hoppas att någon vänlig själ kan upplysa mej om var jag hittar detta material. Ställde en fråga under Kvistbro.
Sven-Ove! Tack än en gång för alla bra upplysningar! Jag känner mej verkligen dum när jag kommer utanför mina tassemarker...
/Monica