NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 09 april, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 09 april, 2015
Skrivet av: Tommy Petersson skrivet 2013-11-16, 18:26
[color=0000ff]Familjen Eric Land - Anna Eriksdotter - barnen Anna - Erik - Christina - Anders - Maja Greta någonstans från Örebro län?[/color]
 
Jag har en familj som flyttar in till Ottenby Kungsgård i Ås socken på södra Öland år 1812 eller möjligen 1811. Det finns inga inflyttningslängder från den tiden och det står inget i hfl om var de kommer ifrån, men när sonen Anders senare flyttat till Kalmar Stadsförsamlig anges det i ett par hfl att han är född i Örebro län.
 
Land kan ju vara ett soldatnamn så Eric kan ha haft ett annat efternamn tidigare eller har de kanske bytt i samband med flytten, jag ska ge de uppgifter jag har så kanske någon känner igen en familj med samma förnamn men ett annat efternamn. Eller hittar man kanske dem med efternamnet Land  
 
För Eric Land och hustrun Anna Eriksdotter finns inga mer födelseuppgifter än året 1771, de dör senare i Köping på norra Öland.
 
* Äldsta barnet Anna ska vara född 10 mars 1794, dör troligen i Kalmar.
* Erik anges vara född 20 februari 1797, använder stavningen Lann i sitt namn och dör också i Köping.
* Christina (som ibland kallas Anna Stina) ska vara född 14 mars 1801 och dör 30 år gammal i Köping.
* Anders är den som ger ledtråden till Örebro län, för honom finns dock två helt olika födelsedatum angivna: 7 februari 1804 och 25 mars 1805.
* Maja Greta (kallas ibland Margareta) ska vara född 24 mars 1808, dör i Köping.
 
Någon som känner igen den här familjen? Jag mottar tacksamt alla tips!