NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-11-19

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-11-19
Skrivet av: Kjell Hassel skrivet 2012-04-01, 17:54
Hej,
 
Jag har en ana, Hovslagaren Lars Modig (f. 1740 d. 1809) som jag skulle vilja veta var han kommer ifrån.
 
Han finns med sin familj:
  h: Brita Olsdotter f. 1747
  d: Maja Lisa f. 1781
  d: Brita Stina f. 1785 d. 1859
som inhyses på Bregården i Karlskoga från ca 1785  
(Karlskoga A:4 f37, AI:6 f17, AI:8 f22, AI:10 f173, AI:12 f78 och AI:14 f82)  
Här finns dock inga uppgifter om födelseorter eller om var familjen bott tidigare. Och jag hittar inga andra spår av familjen före detta i Karlskoga.
 
Genom att leta efter barnens födelsenotiser i angränsande soknar har jag lyckats hitta att Brita Stina är född 1785-01-26 i Tångeråsa (T) och att föräldrarna då bodde på Klastorps ägor (Tångeråsa C:2 f18). Det finns också en notis i en husförhörslängd från Klastorps ägor 1783 (Viby AI:2 f591) där der står Inh(?) Lars Modigs hustru Brita Olsdotter samt första barnet. Lars själv finns alltså inte med. Jag tolkar det som att han inte var på plats när husförhöret hölls. Som hovslagare kanske han hade ett ganska kringströvande liv?
 
Är det någon som kan bidra med några ytterligare spår av Lars Modig, hans hustru eller hans första dotter, eller som kan ge några andra tips om var man kan leta vidare? Jag är tacksam för all information.
 
(Dottern Brita Stina, som också tillhör mitt anträd, vet jag att hon senare gifter sig med min farfars farfars far mjölnaren Olof Andersson och att de bosätter sig i Strömsnäs, Degerfors.)
 
Kjell Hassel