NULL Skriv ut sidan - Tving

Anbytarforum

Titel: Tving
Skrivet av: Marita Aurén Jusslin skrivet 2016-02-16, 09:26
Hej!  
 
Jag undrar om det är någon som vet var denna man var född och vilka hans föräldrar var osv.  
 
Johannes Nilsson, f. 1753, vet ej var.  
Han kom från Tvings socken, Ansemåla (Angsjömåla) till Södra Sandsjö 1785 då han den 7/8 gifte sig med Ingierd Andersdotter, f. 1754, som bodde i Kampingemåla, Södra Sandsjö.  
De fick en dotter, Ingeborg, 1787-11-15 i Veramåla Sörgård, Södra Sandsjö.  
Han dog 1821-12-03 i Veramåla Norrgård, Södra Sandsjö.  
 
Eftersom han kom från Tvings socken relativt ung så tänkte jag att han kanske var född där. Jag tänkte först kolla hfl Al:1, men den började 1786, och då hade han redan flyttat. Jag hittade heller ingen lämplig Nils i Angsemåla, Tving som skulle kunna vara hans far. Sedan tittade jag i fb och hittade till min glädje en Johannes 1755 med far Nils (båtsman Klemetsson Mickolain i Gunnetorp, Tving). Jag var glad ända tills jag kom på att födelseåret faktiskt inte stämde. Min Johannes var född 1753, inte 1755. Någon flyttningslängd finns inte heller som passar.  
 
När jag kikade i hfl Al:1 (1780-88) i Södra Sandsjö så hittade jag honom och hans hustru på s. 765, Veramåla Sörgård. Där står att han var född 1753 och hon var född 1754. Men det står att han var 30 år gammal och hon 31 år gammal. Det måste ju då betyda att hon är ett år äldre! Så då skulle han kunna vara född 1755. Han kom, och gifte sig, 1785 och då hamnade i S:a Sandsjös hfl där det står att han är 30 år, mao, f. 1755. Men när jag har tittat i fler hfl så står det att han är ett år äldre än hon.  
 
Så nu är jag tillbaks på ruta 1. Är det någon som har honom i sin släktforskning? Eller som kanske ändå känner till honom? Jag har lagt in denna efterlysning i Södra Sandsjös socken också.  
 
Hoppas på hjälp.  
/Marita