NULL Skriv ut sidan - Tving

Anbytarforum

Titel: Tving
Skrivet av: Gunnar Hjortsberg skrivet 2015-11-12, 01:29
Hej blekingeforskare!
Finns den någon mer än jag som har Sjökorpral Kristian Månsson NÄSMAN från Tving i sina anor?
I så fall undrar jag om någon har lyckats få fram anorna för hans hustru Kerstin Persdotter född omkring 1773. Någon har påstått att Kerstin är dotter till båtsmannen Per Wolf (Wulf) Eriksson och hans hustru Maria (Maja) Svensdotter men jag har inte hittat något som bekräfta detta (http://home.bitcom.se/kurres/GreatFamily_sv/1444.html) (Mina IT-kunskaper räcker inte till för att förklara varför sökningen inte fungerar på Google utan bara på Yahoo, men så är det hos mig). I Blekinge Båtsmansregister finns inte kopplingen mellan Näsman och Wolf. Prästen som skötte bokföringen vid den aktuella tidpunkten har varit snål med uppgifterna i husförhörslängderna vilket är en bidragande orsak till att jag inte hittar hennes anor. Det finns kanske någon som har mer erfarenhet av att släktforska och kanske tillgång till andra källor än vad jag har och som har lyckats reda ut det släktförhållande som har blivit ett problem för mig. Eftersom man skall vara källkritisk så undrar jag om någon kan bekräfta eller dementera det påstådda släktskapet.
Mvh
Gunnar