NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2013-01-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-01-22
Skrivet av: Paul Nilsson skrivet 2012-12-13, 09:17
Hej Bo!
 
Jätteintressant med allt du kommit fram till. Jag hade missat att nästan hela familjen Eriksson-Månsdotter dog i pesten. Tragiskt, får en att stanna upp i en tyst minut av eftertanke. Att Olof var sjöman är en andrahandsuppgift som jag hittade på en förteckning över sandhamnsbor som tidigare låg på nätet.
 
Har inte haft tid att kolla och fördjupa mig jättemycket i det du skriver, men har kollat lite, och har några kommentarer.
1, En liten sak kanske, men den Sven Månsson som du tar upp, t.ex. vid dopet 1703, hette Söfren Månsson. Han var enligt mantalslängder bonde i Sandhamn.
2, Per Månssons dotter Anna, när föds hon?
3, Vid dopet 1710; står det inte Per Börjesson i Sandhamn i stället för Per Månsson?
4, Fadern till Anders som föds 1709 i Attanäs är Bue Abramsson. Vad hans dåvarande hustru hette vet jag inte, bara att han 1712 gifter sig med Karin Månsdotter från Steneryd (med all sannolikhet dotter till bonden Måns Persson i Steneryd och syster till Per Månsson som 1713 gifter sig med änkan Elin Trulsdotter i Sandhamn.)
 
Jag vet inte om mina kommentarer gör dig så mycket klokare. Truls Månsson i Orranäs, och Per och Söfren kan absolut som du säger vara bröder till Elin. Håller med om att vissa saker tyder på det. Samtidigt kryllar det av Månsabarn. Vi får väl forska vidare och meddela varandra om vi hittar något.  
 
Hälsningar Paul