NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2013-01-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-01-22
Skrivet av: Bo Håkansson skrivet 2012-12-11, 18:58
Hej Paul!!
 
Beträffande Margareta Olasdotters föräldrar:
Olof Eriksson och Elin Månsdotter från Sandhamn gifter ju sig som du så riktigt säger 1701 i Torhamn.  
Jag har missat att Olof är sjöman?.
1703 får de sonen Åke om jag läser rätt. Sven, Pär och Truls Månsson är med vid detta dop.
1708 får de dottern Margareta. Truls Månsson är med bl.a.
Jag har inte kunnat hitta fler barn till Olof och Elin, men texterna är bitvis svårlästa för min del så det kan finnas fler. Någon som hittat eller vet?
 
Jag antar, med stöd av nedanstående, att Sven, Pär och Truls Månsson är bröder till Elin Månsdotter.
1703 får Truls Månsson barn som döps till Elin.Pär Månsson hustru bar det.
Vid detta dop är även en man från Vallby! med.
 
När Pär Månssons dotter Anna föds är Sven Månsson och Olof Eriksson i Sandhamn faddrar.
 
När (faderns namn för mig oläsligt) ett barn Anders föds 1709 i Attanäs är Trulses? hustru från Vallby! gudmor. (Är gudmodern månne en syster till Elin Månsdotter?)
Sven (Månsson) och Olof Andersson i Sandhamn är faddrar. Även Pär och Truls Månsson är med.
 
I januari 1710 är Olof Eriksson på barndop när ett barn Håkan döps.  
Pär och Truls Månsson är också med.
 
Lite senare år 1710 är Olof Erikssons fadder åt Per Månssons barn. Fler Månssöner är med vid detta dop.
 
 
Om man läser dödboken för det hemska peståret 1711 då 240 personer dör i Torhamns socken mot normalt 20-30 så kan man läsa följande:
Olof Eriksson i Sandhamn har dotter som dör 19 oktober. Namn på dotter ej angivet.
Olof Eriksson i Sandhamn har son som dör 31 oktober. Namn på sonen ej angivet.
Olof Erikssons hustru? i Sandhamn dör 2 nov. Inget namn angivet. Står det hustru?
Olof Eriksson i Sandhamn dör 10 nov.
 
Stor del av Olof Eriksson familj verkar vara borta.
Har Margareta överlevt pesten och flyttat till Vallby i Ramdala socken där hon senare vigs med Åke Nilsson??
Att släkten har anknytning till Vallby är nog säkert.
 
Jag har även kollat dödboken för Ramdala och där finns en Månsdotter från just Vallby.
Skall kolla detta ytterligare innan jag påstår för mycket.
 
Hälsningar
 
Bo Håkansson