NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2013-01-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2013-01-22
Skrivet av: Paul Nilsson skrivet 2012-12-06, 11:55
Hej Bo!
 
Frågan som du ställer ligger mig nära, och har sysselsatt mig en del. Åke och Margareta är min ff ff ff ff och fm, och Sandhamn är min födelseby.
 
Om vi börjar med Åke, så är min teori att han är son till bonden Nils Persson Lustig, och Britta Eriksdotter i Sandhamn 52. Det började med att jag la märke till att Åke och Bengt Nilsson verkade stå varandra nära, de förekommer mycket flitigt på varandras barndop. Bengt är, enligt åldersnoteringen vid sin död, född 1694. Han står nämnd i ett par katekisationslängder som son i Sandhamn, och bodde även i Sandhamn 52 när de första av hans barn föddes, men flyttade sedan till Svanhalla. I en mantalslängd 1722 (Bl. läns landskontor EIIIa:1) står det: Bengt Nilsson ogift, modern Britta och i marginalen står Gårdmannen Nils Persson nämnd. Varför han står ute i marginalen, och exakt vad det står är jag själv både osäker och nyfiken på. Kanske någon kan tyda det.  
I katekisationslängden 1717, bild 23, står Nils Lustig och hustru Britta Eriksdotter omnämnda. Varför han heter Lustig har jag undrat över, eftersom han inte verkar vara båtsman utan hemmansägare. Likaså undrar jag vad det står efter Lustig, kanske någon kan tyda det ordet.  
Bevisen för att även Åke Nilsson är son i huset är alltså inte kompletta. Men jag tycker det är mycket sannolikt. Det handlar ju om samma gård, Sandhamn 52, som Åke sen tar över, plus att dopvittnesuppgifterna pekar på det. Britta avled i Sandhamn 1722.
 
Margareta tror jag är den Margareta som föds 1708-07-23, som dotter till sjöman Olof Eriksson i Sandhamn. Modern heter Elin Månsdotter, och de gifte sig 1701 i Torhamns socken. Jag har inte sett Olof och Elin nämnas mer i Torhamns kyrkoböcker efter det att Margareta föds. I katekisationslängden 1717 står ju annars hela de vuxna befolkningen med. Kan det vara så då att de flyttar till Vallby? Går det att hitta någon Olof Eriksson och Elin Månsdotter i t.ex. Ramdalas dödböcker? Och är Olof och Britta rentav syskon? Ja, det är bara en fråga, och jag har inga som helst belägg för det. Vigselnotisen som du nämner, Bo, är naturligtvis intressant. Jag kände inte till den, men tänker att det kan vara våran Åke och Maggan som vigs där.
 
Ja, så här ser mina tankar och teorier ut. Om du finner uppgifter som stöder dem, eller omkullkastar dem så vill jag förstås gärna veta.
 
Hälsningar, Paul