NULL Skriv ut sidan - Svennevad

Anbytarforum

Titel: Svennevad
Skrivet av: Annika Nygren skrivet 2015-01-29, 14:23
Nu har jag varit på biblioteket och tittat via SVAR.  
Det är inte så lätt att läsa men:  
 
Bondeänkan Kerstin Persdotter från Söder Hampa i Hallsberg hade hos Pastor företedt besked för sig och sina 4 barn och af Hr General Armfelt blifvit inrymd uti en stuga i Michelstorp likaledes hade en gammal Piga Catharina Persdotter från förutnämnda Socken blifvit hämtad och antagen som Piga på Skogaholm, hvilka personer Pastorn ej tilltrott sig att utan församlingens bifall kunna i Socknen intaga men som Hr General Armfelt idag närvarande till protokollet förklarade at han ansvarade at dessa ej skulle ligga församlingen till last, lät församlingen därvid bero  
 
Dvs änkan Kerstin Persdotter vill flytta från Hallsberg till Svennevad med sina barn. Prästen tvekar eftersom han inte vill att församlingen ska få en fattig änka med barn att ta hand om. Dock tog Armfelt ansvar och de tilläts bosätta sig i församlingen. En kommentar är då också att hon kom i grunden från Svennevad och alla barnen är födda där. Med dagens språkbruk kan man nog tro att hon hade sitt sociala nätverk i Svennevad, inte i Hallsberg.  
 
Men ändå ger det egentligen inte svar på min fundering, hur kommer det sig att Armfelt stod fram och gick i god för dem.  Är det till och med så att han är beredd att betala så de kan klara sig.  Varför skulle han ställa upp för en vanlig bonde-änka?   eller tolkar jag det fel?