NULL Skriv ut sidan - Svennevad

Anbytarforum

Titel: Svennevad
Skrivet av: Martin Edgélius skrivet 2014-04-03, 13:46
Margaretha, du anar inte hur tacksam jag är för den tid du lagt ner på att hjälpa mig.  
 
Nu har jag tittat själv också och jag har kunnat konstatera att Karl Eriksson och Anna Gustavsdotter gifter sig i Sköllersta den 27/12 1745. Karl är då dräng men jag kan inte tyda var. Kyrkböckerna i Sköllersta är nästan lika svåra som de i Svennevad. Anna är i alla fall dotter till en soldat Gustav Gustavsson enligt fb (Sköllersta C:4 (bild 130/sida 69). Karls ursprung har jag inte börjat titta på än. I de senare hfl står det att han kommer från Filipstad men det kan ju tänkas vara en förenkling. Gåsborn ingår i dag i Filipstad enligt Wikipedia.  
 
Karl Och Annas barn Margerata och Gustav är födda i Sköllersta 1746 (Sköllersta C:6 bild 8) respektive 1751 (C:6 bild 28). Den notering som Gustav senare får i Tjällmo (född i Svennevad) är alltså felaktig.  
 
Karl har enligt Centrala Soldatregistret antagits som soldat 1745 och under åren i Sköllersta så heter han Testman i efternamn. Någon gång mellan 1751 och 1757 flyttar familjen till Svennevad/Bo. Paret finns i Bränna i Sköllersta runt 1751, då tillsammans med svärmor Johanna, dock utan några barn noterade (Sköllersta Al:3 bild 42/sida 35).  
 
Karls dödsdatum i Soldatregistret är felaktigt. Han dör i Sandmon i Svennevad den 16/7 1795. Hustrun dör på samma plats den 21/12 1792. Torparen Karl Karlsson, f 1748 i Sköllersta, som då bor i Sandmon är med största sannolikhet Karl och Annas son som föds i Bränna i Sköllersta den 21/10 1748.