NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2012-08-11

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2012-08-11
Skrivet av: Paul Nilsson skrivet 2012-07-02, 09:34
Fann själv svaret på min fråga om Pär Monssons hustru Elin Truldotter i Sandhamn. Hon står nämnd i 1717 års kat.längd, så det måste ju varit svärmodern som dog 1713. Elin dör 1723 utan att de fått några gemensamma barn.
Däremot håller jag inte med Linda Palm Simonsson om att Ingrid Månsdotter är mor till Pers barn. Den Per Monsson från Binga som gifter sig med Ingrid Månsdotter från Måhlen (Brunåkramåla) 1724, tror jag inte har något att göra med Per Monsson i Sandhamn. 1724 finns däremot Botil Svensdotter antecknad som boende i Sandhamn, det är vid Bengt Månssons son Söfveds dop i Steneryd, så hon borde vid det tillfället vara gift med Per och sedermera mor till hans barn. Jag är övertygad om att Per och Bengt är bröder, söner till Mons Persson och Elin Persdotter i Steneryd, samt att de är gifta med systrarna Maria och Bothel, döttrar till Sven Månsson i Torp, Jämjö socken. Vigseluppgift om Per och Bothel hittar jag dock inte, och det är konstigt, men jag tycker ändå att detta verkar mest sannolikt.
 
Vill passa på att tacka Linda Palm Simonsson för all hjälp. Sandhamnssidan har jag haft stor nytta av eftersom jag själv forskar främst på den byn, och din avtavla har jag också haft god hjälp av eftersom våra anor möts på 5 ställen: 1 Sven Åkesson, Sandhamn, som är min ff ff ff f, 2 Gise Gisesson, Svanhalla, som är min ff mf ff ff, 3 Gabriel i Binga som är min fm mf mm mf f, 4 Ola Mattisson, Germundsmåla, som är min fm ff mf f, 5 Abraham Pålsson, Brändamåla, som är min fm ff mm f, samt 6 Peter Svensson och Maria Nilsdotter, Torstäva som är min fm fm mf f (och m). (det blev visst 6 ställen). Har inte sett dig aktiv i detta forumet på länge, men om du ser detta, så: Tack!
 
En liten sak till Arne Sörlöv också:
Olof Elofssons hustru Botil heter, enligt 1712 års vigselbok, inte Håkansdotter, utan Holgersdotter, och hon är med största sannolikhet dotter till Holger Holgersson i Lökaryd. (Jag är inte ättling till Olof och Botil, men däremot till bådas föräldrapar.)
 
M.v.h. Paul Nilsson