NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2015

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 februari, 2015
Skrivet av: Fredrik Bergström skrivet 2011-09-10, 13:25
När jag tittar igen på hans son Svens födelselängd så ser jag nu namnet Torpman. Ja det stämmer det stod inget om Bergström i hans dödnotis, jag fick Berg fr till att det var Bergström förkortat eftersom att det stor nästan utan något mellanrum. Gustaf Alfred Andersson Bergström är min morfars farfar, min morfar och hans far arbetede också på bruket. 1870 stämmer ungefär med vad jag själv har kunnat följt namnet Bergström till, att Anders Gustafs halvbrors barn hade använt namnet sedan tidigare var nytt för mig.
 
Har nu hittat Nils Svinnerbergs födelsenotis i Nysund men jag tror att jag skulle behöva gå en kurs i att tyda gammal skrift! Hans fars namn kan jag inte få ihop till något vettigt, men hans mor heter Britta ....dotter och gården dom kom ifrån får jag till Botagården eller Lotagården vilket inte finns någon i husförhörslängderna som skulle kunna vara i närheten av de namnen.
Men husförhören börjar vid 1751 i Genline som jag använder och han är född 1718, så det kan vara någon gård som har ändrat namn eller försvunnit.  
 
Jag har sökt i centrala soldatregistret efter Nils Svinnerberg utan att få något napp, finns det något annat ställe där man kan söka efter hans uppgifter i det militära?
 
Mvh.
Fredrik Bergström.