NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2011-04-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2011-04-06
Skrivet av: Dan Paradell skrivet 2009-09-06, 19:47
Hej Robert
 
Här får du lite uppslag att forska vidare på.
 
Erik Nilssons mor och far är säkerligen felskrivet i hans dödbok. Jag tror fadern var Nils Jonsson född 1695-12-02 har tyvärr inte året han dog. Modern är Britta Sunesdotter född 1703-10-08. Hon dör i Ödesdovra 1787-10-01. Att hon är hans mor får man bäst bevis på genom att hon är inneboende i Ödesdovra hos sin dotter Anna Nilsdotter född 1731-05-21 och hennes make Isak Gustafsson. Anna är född i Ödesdovra. Erik har sedan en annan syster Christina Nilsdotter född 1737-03-30 som sedan bor i Krigstorp.
Enligt vigselboken gifter sig Brita Sunesdotter till ödesdovra 1730-06-07.  
 
Jag skrev av födelseboken för några år sedan och problemet var att man under en tid inte satte ut namnet på föräldrarna. I Ödesdovra föds Erik och tre flickor som jag tror är hans systrar på 1730 talet. Jag har inte hittat att det på 1730 talet bodde mer än en Nils där.
 
Brita är född i Björstorp med föräldrarna Sune/suno Persson/Pedersson hans namn stavas lite olika och modern Anna Bengtsdotter. I hennes dödbok har man dock skrivit Anna Jonsdotter på modern. Sune/Suno verkar ha varit ett populärt namn i Snavlunda på 16-1700 talet och jag har sett tre stycken som hetat Sune Persson. Det finns en Sune Persson som dog 1729-02-09 som skulle kunna vara fadern till Brita.
 
Nils Jonssons föräldrar är Jon Jonsson född ca 1659 död 1741-01-11 och Marit Bengtsdotter. De gifte sig 1692-09-26 och Marit är enligt vigselboken då bosatt i Krigstorp innan hon flyttar till Ödesdovra. Hon verkar där ha en bror Anders Bengtsson som är dopvittne ibland på hennes dop. Jon Jonsson tror jag var svåger med Attar Gunnarsson som många släktforskare stött på i Snavlunda.
 
Jöns Andersson som du frågar om också har jag själv i mitt släktforskningsprogram. Han var född i Döberg. Hans far var Anders Persson som gifter sig med en N som är piga i Sandbyn 1724-10-08. Det verkar som prästen glömt bort vad bruden heter. Han har gjort någon anteckning i vigselboken som jag tyder som Jan/Jon jonssons svägerska.
 
Hälsningar
 
Dan