NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2008-03-22

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-03-22
Skrivet av: Birgitta Olsson skrivet 2008-03-22, 09:59
Hej Maj-Brith
 
Levnadsbeskrivningen som du har verkar delvis hämtad ur:
 
Ur Braunerhielm Lifregementet Biografiska anteckningar:  
N:r 195. Spilhammar, Peder Larsson, blef från gemen 1657 löjtnant på Bengt Posses (n:r 193) och 1659 på Claes Stensson Bölljas (n:r 122) ökningskompani af Upplands ryttare. Han deltog till 1659 i striderna inom landet och åtföljde sistnämnda år Bölljas kompani till Köpenhamn och därifrån till R?gen, där han befann sig vid mönstringen 1660 8/2. Då kompaniet följande år upplöstes, blef Spilhammar löjtnant på Närkeskompaniet, i hvilken befattning han kvarstod till 1674, då han blef löjtnant på Johan Gyllenpistols (n:r 243) nyuppsatta kompani. Med detta kompani utgick han i danska kriget. På hösten 1676 blev han ryttmästare för detsamma och stupade i spetsen för kompaniet s.å. 4/12 i slaget vid Lund.
 
”Peter lär ligga begravd inne i Sköllersta kyrka i kyrkogången alldeleds innanför kyrkorummet?  
Den värja han bar vid slaget skall finnas uppsatt på väggen i sakristian?  
Hans namn skall finnas målat på Predriksstolen ?  
Har han möjligen bidragit till kostnaden för uppförandet av densamma ?  
G:med Ingrid B. Kruus ( hon D:1677-06-10 i Sköllersta )”  
 
Ovanstående uppgifter är hämtade ur Sköllersta sockenbok så om alla uppgifter stämmer vet jag inte. Han och hans maka ligger i alla fall begravda inne i kyrkan och värjan har jag för mig har hängt i kyrkan men är inte säker på att den fortfarande gör det. Att Ingrid Bengtsdotter Kruuse dog 1677-06-10 stämmer det är bara att kolla på Sköllersta C:2 s. 27 där det står sahl Ryttmästaren i Bergs h. Ingrid
 
Ps: Skickade en ganska dålig bild på gravstenen till dig igår, hoppas du fick den. Surfar du dessutom runt lite på anbytarforum hittar du massor av inlägg som handlar om Spilhammar.
 
Mvh
 
Birgitta
 
(Meddelandet ändrat av Nebulus den 22 mars, 2008)