NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-09-15
Skrivet av: Johan Härman skrivet 2006-06-11, 12:57
Hej Ulf!
 
Anledningen till att jag även publicerade min efterlysning under Kvistbro är att då Änghagen nämns i mantalslängderna för Skagershult 1813-14 står stället under rubriken Från Quistbro socken underlagda något som jag finner underligt då jag antar att Änghagen i Skagershult är just det Änghagen som ligger mellan Boda by och Blomsterhult och därför inte alls i närheten av Kvistbro.
 
Jag är särskilt intresserad av den änka Anna Lisa Andersdotter som tillsammans med en dotter bebodde Ä. 1813-14. Anna Lisa dör 1814 och enligt bouppteckningsregistret skall hon då efterlämnat sex icke vid namn kända barn.
 
Min undran är var Änghagen finns i arkiven före 1813. Åren 1802 och 1805 (1802 som giftoman för en syster i Tångeråsa och 1805 som fadder för dottern till en annan i Tångeråsa boende syster)skall enligt kyrkböcker Änghagen bebotts av Jacob Jacobsson Englund som senare är torpare och skomakare i Gatan, Skagershult.
Jag vill då tillåta mig spekulera kring att Anna Lisa Andersdotter kan vara Jacobs mor och att Jacob och systern Ingrid tog sig namnet Englund från stället Änghagen. Jakobs o Ingrids syskonskara bestod även av just sex personer (Catharina, Carl Abraham, Jacob, Christina, Ingrid och Anna Lisa) vilket ju skulle vara det antal barn som Anna Lisa Andersdotter i Änghagen haft.
 
Vore intressant att få din åsikt kring detta.
Johan Härman