NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-04-24
Skrivet av: Anki Hagberg skrivet 2006-01-17, 21:46
Jag har just läst professor Jöran Sahlgrens akademiska avhandling från 1912, Skagershults sockens naturnamn, Kungl. Boktryckeriet. P.A. Norstedt & Söner. Jag fjärrlånade det lilla häftet, men har nu lyckligtvis ett eget exemplar inköpt på ett antikvariat. Denna avhandling är av stort personligt intresse, eftersom min morfarsfar, skogvaktaren Johan (Jan) Petter Forsberg, Råtorp, Skagershult, var den då mycket unge, blivande professorn Jöran Sahlgrens främste meddelare. (Sahlgren växte upp i Skagershult där hans far under många år var kyrkoherde. Fadern är också begravd där).
I avhandlingens förord skriver Sahlgren bland annat: Min värdefullaste ock mäst intelligente meddelare har alltsedan 1905 varit f.d. skogvaktaren Jan Petter Forsberg, född i Råtorp i Skagershult d. 21 nov. 1830.
Janne, som han för det mesta kallades, citeras på flera ställen i avhandlingen. Om namnet Kryddehultsgölen sa Janne att det alltid luktat så gott i det där hultet. I början av 1900-talet växte Linnea borealis där i stora mängder och Jöran Sahlgren skriver att det möjligen är förekomsten av denna starkt doftande ört som en gång var anledningen till namngivningen.
För bara någon vecka sedan fick jag dessutom ett fotografi som Jöran Sahlgren tog av Janne när han hjälpte honom vid Edetorp i Skagershult. Min morfarsmor Edla Amanda Sträng - Jannes hustru i andra äktenskapet - har själv skrivit detta på fotots baksida. Fotografiet bör vara taget ca 1905-1907 då Sahlgren ofta vistades i Skagershult.
Morfarsfar hjälpte inte bara till med att förklara Skagershults naturnamn. Han lämnade också viktiga upplysningar om Skagershultsdialekten. Till exempel uttalades Skagershult inte ordagrant - man sade Skarshult.
Jannes upplysningar sammanställdes av Sahlgren i Typordlista för undersökning av de svenska folkmålen, och finns att läsa på Språk och folkminnesinstitutet (SOFI) i Uppsala. Där finns också annat Skagershultsmaterial av Jöran Sahlgren.
Morfarsfar, som finns att se i Porträttfynd, dog 1914. Han blev 84 år gammal. Jöran Sahlgren föddes 1884 och avled 1971.