NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-20

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-20
Skrivet av: Björn Engholm skrivet 2003-06-28, 23:03
Tänkte att det räcker för mig, men OK: Inte ens kyrkböckerna är 100% säkra! Men om vi i alla fall är överens om att det är det materialet som är det normativa, då är det inte i så fall jag som skall bevisa något. Inga luckor finns nämligen i det materialet under Gustafs vuxna liv! Frånsett då perioden 1863-65 som du ju tar upp i din bok. Gustaf flyttar från Nysund 25/10 1863 till Skagershult och inflyttar därifrån till Askersund lfs 1865 där han som hemmansbrukare blir till 5/11 1867 när han utflyttar till Ramundboda. Där antecknas han som inflyttad 18/11 1867 och blir där kvar livet ut. Jag har alla de (många!)kyrkohandlingarna men det står var och en fritt att kontrollera dessa källor direkt via SVAR.  
 
Det har på nätet under åren skrivits en hel del om denne Gustaf Julin och även via mail åt olika håll. Uppgifter har förmedlats både om hur han utflyttade 1863 till Kristinehamn och att han och/eller ättlingarna ända sedan dess (!) varit sysselsatta med järnvägsfordon etc.samt att han dog någonstans i Värmland runt 1910. Visst precis allt behöver ju nu inte vara fel med allt men ändå har inte en enda ordentlig källhänvisning hittills kunnat presenterats i ett enda fall. Jag finner detta märkligt! Gustafs efternamn var JUL och därefter JULIN. De ej adekvata muntliga, skriftliga och oredovisade källorna måste i vilket fall som helst utgå om vi som sagt är överens om vad som skall styra (någon total sanning finns ändå inte i kyrkböcker). Ingen kritik i detta Ulf! Men kolla gärna om du har något. Jag sänder dig material via mail. Lycka till!